27 juli 2018 -
Volgens onderzoeksbureau Gartner heeft de CIO van middelgrote bedrijven in 2018 twee prioriteiten: groei en digitale transformatie. Het is de droom van vele CIO’s om hun business stategisch te laten groeien binnen eigen en nieuwe markten.
Maar hebben organisaties de juiste data hiervoor in huis? Wieke Jong is Content & Campaign Marketing Office bij Altares Dun & Bradstreet en vertelt waarom data zo belangrijk is en hoe u het in kunt zetten om de groeiambities te realiseren.
Combineer interne en externe data
Jong: "Kennis is de bron voor succesvol ondernemen. Dus alle interne en externe informatie over relaties is van essentieel belang om in kaart te hebben. Interne informatie bevat alle data die verkregen is door bedrijfsprocessen, denk bijvoorbeeld aan de betaalhistorie, voorkeursproducten, diensten en contracten. Externe bedrijfsdata is geverifieerde informatie over het bedrijf buiten de relatie om. Handelsactiviteiten, jaarrekeningen, kredietbeoordelingen en eigendomsstructuren zijn hier voorbeelden van."
Vier tips om data in te zetten voor groei
Nu duidelijk is wat het verschil is tussen interne en externe data, kunnen we aan de slag met groei. Maar hoe? Deze tips helpen u op weg.
#1 Zorg voor een 360 graden beeld van prospects
Met data en bruikbare inzichten, is het mogelijk om nieuwe markten te verkennen. Jong: "Want als u zich oriënteert op basis van data, dan weet u hoeveel bedrijven er in een bepaalde regio of branche actief zijn en wat hun bedrijfscijfers zijn. Maar ook is het mogelijk om data van prospects te koppelen aan externe bedrijfsgegevens, zodat u een compleet beeld krijgt en de dienstverlening op deze potentiële klant kunt afstemmen."
#2 Check de kredietwaardigheid
Jong: "Door inzichtelijk te maken welke (potentiële) klanten en leveranciers kredietwaardig zijn, bent u in staat om betere beslissingen te nemen voordat u met iemand in zee gaat. De kredietwaardigheid gaat over externe data over uw zakelijke relaties. Denk bijvoorbeeld aan veroordelingen, verdenkingen en de notering op de sanctielijst. Het komt allemaal naar voren als u vooraf data van een bedrijf opvraagt. Niet alleen zorgt dit voor beter creditmanagement, maar het voorkomt ook imagoschade. Niemand zit erop te wachten om geassocieerd te worden met kinderarbeid, slavernij of dierenleed."
#3 Mogelijkheden raamovereenkomsten in kaart brengen
Jong vervolgt met een derde tip: "Door het gebruik van betrouwbare en actuele informatie, kunt u controleren of er meerdere leveranciers zijn die dezelfde producten of diensten leveren, zodat u over meerdere vestigingen krachten kunt bundelen om daarmee een besparing te realiseren. Bent u misschien afnemer van meerdere dochterondernemingen die onder één moederbedrijf vallen? Dan zijn er vaak raamovereenkomsten mogelijk die voordeel opleveren. Ditzelfde geldt voor prospects. Mogelijk zijn er dochterondernemingen van huidige klanten die u ook kunt helpen met uw dienstverlening of producten."
#4 Creëer unieke en volledige bedrijfsprofielen
Naarmate bedrijven groter worden, worden IT-omgevingen vaak complexer. Er zijn verschillende processen, systemen en applicaties waarmee waardevolle informatie wordt opgeslagen. Jong legt het gevolg uit: "Dit kan ervoor zorgen dat de afdeling sales informatie elders opslaat dan finance. En dat kan leiden tot duplicate records en dat zorgt dan weer voor incorrecte of onvolledige bedrijfsprofielen. Uniforme datasets zijn het antwoord. Dit kunt u realiseren door unieke nummers te gebruiken om een bedrijf te identificeren, over de hele organisatie."
Dromen van succesvolle groei
Iedere ondernemer droomt van succesvolle groei van het bedrijf. Groter worden en groeien is niet voor niets één van de focuspunten in 2018 van de CIO. Door de combinatie van interne en externe data is het mogelijk om een markt gefocust te betreden. Wanneer maakt u de volgende stap?
Binnen onze markt zie je dat bijna alle bedrijven wel bijvoorbeeld een Google Analytics account hebben, maar er iets mee doen is een tweede. Er liggen zoveel kansen door deze waardevolle kansen om te zetten in concrete vervolgstappen. Sommige bedrijven willen niet groeien lijkt het :)