19 april 2004 -
Organisatieveranderingen leiden niet zelden tot weerstand bij werknemers. Angst voor veranderingen is hierbij één van de oorzaken. Door meer rekening te houden met de emotionele aspecten van een veranderingsproces, kan hiermee effectief worden omgegaan.
Werknemers willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.
Inbreng Verandering niet op bevel. Mensen zijn er emotioneel bij betrokken en moeten het gevoel hebben een eigen inbreng te hebben. Verder zijn emoties persoonsgebonden: wat de een als positief ervaart kan bij de ander angst oproepen. Ook is de schaalgrootte van de verandering van belang.
Succesfactoren Succesfactoren bij de implementatie van verandering zijn de vier C`s:
1. Concreet resultaat Het doel dat voor ogen staat.
2. Commitment het creeren van betrokkenheid in een sfeer van openheid en vertrouwen.
3. Communicatie Het praten over alle aspecten van de verandering in een zo vroeg mogelijk stadium. Daarbij zijn een goede toonzetting en de keuze van het communicatiemedium van belang.
4. Continuiteit Is voor een strategie gekozen, biedt werknemers dan duidelijkheid en consistentie.
Bron:Kwaliteit in Bedrijf en Profnews