IT'ers hebben weinig kaas gegeten van emotiemarketing
19 april 2004 -
IT-organisaties maken te weinig gebruik van de bestaande kennis hoe een commerciële boodschap te verpakken. Het gebruik van emotie in marketingboodschappen van ICT-organisaties levert namelijk een hogere waardering en intentie tot aanschaf van ICT-producten op.
Maar IT-organisaties doen er nog te weinig aan.
Emoties Vaak wordt nog steeds gekozen voor puur rationele en cognitieve benaderingen. Terwijl emoties wel degelijk iets toevoegen. Dit blijkt uit een onderzoek naar B-to-B advertenties in de ICT-branche, dat adviesgroep Communication Matters in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam heeft uitgevoerd bij 7.000 ICT-professionals. Zij waarrdeerden advertenties van grote softwarebedrijven in Nederland. Zodra een advertentie hoog scoorde op een vooraf geteste emotieschaal, bleek de waardering ook significant hoger te liggen.
Meer plaatjes, minder praatjes De onderzoekers raden de reclame-afdelingen van IT-bedrijven, vooral in de eerste fase van reclame maken, meer op de gevoelens van hun klanten te spelen. Met andere woorden: meer plaatjes, minder praatjes, meer mensen in beeld, meer humor en vooral minder techniek, ingewikkelde termen en Engelstalige afkortingen. Ook in latere fases is het belangrijk om meer te focussen op de strategeische, commerciële en sociale (in plaats van technische) gevolgen van IT-oplossingen.
Bron:Marketing Online