Amerikaanse CEO krijgt maximaal anderhalf jaar om zich te bewijzen
25 oktober 2001 -
Amerikaanse bestuursvoorzitters oftewel CEO’s krijgen steeds minder de tijd om zichzelf te bewijzen. Lukt dat niet binnen anderhalf jaar, dan staat hun baan op de tocht.
Dit blijkt uit onderzoek van communicatie-adviesbureau Burson-Marsteller naar het belang van de reputatie van CEO’s in de Verenigde Staten. In de VS wordt het imago van een bedrijf voor de helft bepaald door het imago van de hoogste baas, aldus het adviesbureau.
Maar liefst 95 procent van de respondenten uit de financiële wereld laat zich mede leiden door de CEO van een bedrijf bij investeringsbeslissingen.
Nieuwe CEO’s krijgen gemiddeld acht maanden de tijd om een strategische visie te ontwikkelen, anderhalf jaar om de aandelenkoers positief te beďnvloeden en bijna twee jaar om een bedrijf weer of meer winstgevend te maken.
Geloofwaardigheid kweken, ethisch handelen en een goede interne communicatie zijn de belangrijkste manieren waarmee een CEO zijn of haar positie kan versterken. Het halen van financiële resultaten staat niet in de top-5, omdat dat vanzelfsprekend geacht wordt. Zonder goede financiële cijfers is het sowieso rechtsomkeert. Het niet nakomen van beloftes geldt als doodzonde.