zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijk Nederland gaat massaal de fout in door gebrekkige communicatie

29 juni 2018 - Zakelijk Nederland wordt regelmatig geconfronteerd met fouten doordat de onderlinge communicatie met collega’s niet goed verloopt. 59 procent van de medewerkers geeft aan dat zij dit regelmatig tot fouten zien leiden.

Als reden voor slechte communicatie noemt 55 procent stress en tijdsdruk. Daarnaast geeft 32 procent van de werknemers aan dat collega’s slecht bereikbaar zijn en wordt er in ruim de helft van organisaties (58 procent) slecht gerapporteerd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Kwaliteit op de Werkvloer’ uitgevoerd door Protime onder 1.000 werknemers.



Onderlinge communicatie
Ondanks dat gebrekkige communicatie leidt tot fouten, valt op dat zakelijk Nederland wel veel tijd steekt in onderlinge communicatie. 28 procent spendeert hier één à twee uur per dag aan, en nog eens ruim een kwart zelfs twee uur of meer. Van de medewerkers die ruim twee uur per dag aan onderlinge communicatie besteden, komt de grootste groep uit de communicatiebranche, namelijk 42 procent. Gevolgd door overheid (38 procent) en financiële dienstverlening (37 procent). Toch valt op dat door gebrek aan communicatie ook wel eens wat wrijving ontstaat. 42 procent ziet de toegevoegde waarde niet in van veel communicatie. Een kwart van werkend Nederland voelt zicht vaak gestoord door collega’s.

Verschuiving
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Communicatie op de werkvloer maakt een verschuiving door. Op dit moment verkiest een kwart van de werkenden online communiceren al boven offline, en ik verwacht dat deze groep alleen maar groter wordt. Online communicatietools hebben de toekomst. Wel is het van cruciaal belang dat organisaties goede software gebruiken, want zoals we in de onderzoeksresultaten terugzien kost communiceren veel tijd en leidt slechte communicatie tot fouten. Wanneer u als organisatie de interne communicatie op orde hebt, vormt dat een sterke basis voor zakelijk succes."

 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsmediation blijkt succesvol bij arbeidsconflicten
 Werknemer: 'Leidinggevende communiceert onder de maat'
 Communicatietraining buiten werktijd neemt vlucht
 Trends in zakelijke communicatie
 
 
reacties
 
Herman Oosterhof  |   | 
29-06-2018
 | 
09:09 uur
Dit ontstaat door te snel lezen en/of conclusies te trekken en onvoldoende te luisteren.
Voorbeeldje: Spreken we af op 6 juni of 6 juli.

We discussiëren te snel, omdat we te weinig de Dialoog aangaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10