zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man

18 juni 2018 - Vrouwen vinden het salaris belangrijker dan mannen, als ze besluiten een baanaanbod te accepteren of niet. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, onder ruim 500 Nederlandse werknemers.

Daarbij noemen meer vrouwen dan mannen carrièrekansen een belangrijke factor om zich te gaan oriënteren op een nieuwe baan.


Als iemand overweegt om te solliciteren, wordt dat besluit vooral genomen op basis van salarisinformatie (52,1 procent), gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (46,7 procent) en onlinereviews (41,6 procent). "We zien echter dat mannen en vrouwen zich in het sollicitatieproces – van oriëntatie op een nieuwe baan tot en met het accepteren van een aanbod – anders gedragen," aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed.
 
Onderzoek naar bedrijf
Als sollicitanten onderzoek doen naar een bedrijf voordat ze solliciteren, zijn ze vooral op zoek naar informatie over de stabiliteit van het bedrijf (48 procent), salarisinformatie (46 procent) en duidelijkheid over de missie en visie van de organisatie (40 procent).
Gekeken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen kijken dan ziet de top drie  er voor vrouwen als volgt uit: zij vinden salarisinformatie veruit het belangrijkst (54 procent), gevolgd door stabiliteit van de organisatie (50 procent). Ook noemt 45 procent secundaire arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit als belangrijke factoren om bij een bedrijf te gaan solliciteren. Onder mannen is dit slechts 36 procent. Voor mannen ziet de top drie er als volgt uit: stabiliteit van de organisatie (47 procent) is voor deze groep het belangrijkste, gevolgd door salarisinformatie (40,8 procent) en missie en visie (39,6 procent).
 Verder blijken carrièrekansen voor meer vrouwen dan mannen een belangrijke factor. 43,9 procent van de vrouwen vindt de carrièrekansen belangrijk om onderzoek te doen naar een bedrijf voordat ze daar gaan solliciteren. Bij mannen ligt dit percentage op 37,3 procent. 
 
Aanbod accepteren
Vooral het salaris speelt een rol wanneer iemand besluit om een daadwerkelijk aanbod van een nieuwe werkgever te accepteren. 55 procent van alle respondenten geeft dit aan, gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (41,6 procent) en onlinereviews (33 procent). Anouk Kon: "De manier waarop we zoeken naar een baan, verandert. Employer reviews worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Van de werkzoekenden zegt 83 procent dat werkgeversreviews hun beslissing over waar ze solliciteren, beïnvloeden." Opvallend is dat vrouwen salarisinformatie echter belangrijker vinden dan mannen: 57,8 procent geeft aan dat dit een van de belangrijkste factoren is om een baan te accepteren; bij mannen is dit slechts 53,5 procent. 
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebrek personeel in zorg en techniek stuwt salarissen omhoog
 Nederlander goed in salarisonderhandelingen
 Salaris niet belangrijkste reden om van baan te wisselen
 Salaris fors belangrijker dan voorgaande jaren
 
 
reacties
 
Jan Beuckens  |   | 
22-06-2018
 | 
11:31 uur
Allereerst vind ik het een heel interessant artikel en moet ik bekennen dat ik altijd dacht dat mannen het salaris belangrijker vonden dan vrouwen. Echter kun je zien op CBS dat het aantal vrouwen op de werkvloer blijft groeien en hierdoor ook meer te eisen valt. Een positieve gebeurtenis naar mijn mening.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10