zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste vriendjespolitiek bij niet-familiebedrijven

1 juni 2018 - Medewerkers van familiebedrijven ervaren veel minder vaak de gevolgen van vriendjespolitiek (47 procent) dan zij die bij niet-familiebedrijven werken (63 procent).

Dit blijkt uit onderzoek van Fambizz onder een groep van 1.010 managers en 1.047 werknemers van zowel familie- als niet-familiebedrijven. Daarnaast lijken medewerkers van een familiebedrijf zich goed vertegenwoordigd te voelen door het management, zo zegt slechts een derde liever meer inspraak te willen in de bedrijfsvoering en omschrijft 80 procent van hen het management als ‘goed benaderbaar’.


"Hoewel je zou verwachten dat er juist meer vriendjespolitiek zou zijn bij familiebedrijven blijkt uit het onderzoek dat dit niet zo wordt ervaren. Mij verbaast het niet," zegt Maarten Vijverberg, partner bij Clifton Finance en lid van de redactieraad van Fambizz. "Bij familiebedrijven werken vaak mensen die passen bij dezelfde normen en waarden van het familiebedrijf en meestal in een zekere harmonie. In tegenstelling tot bij grote corporates wordt dat gezien als vriendelijkheid in plaats van vriendjespolitiek. Deze vriendelijkheid wordt gezien als iets positiefs, namelijk verbondenheid, die hoort bij de identiteit van familiebedrijven."
 
Meer inspraak
Een derde van de ondervraagde werknemers werkzaam bij een familiebedrijf zegt meer inspraak te willen hebben in de bedrijfsvoering van hun organisatie. Ook op dit gebied ligt het percentage ondervraagden werkzaam bij niet-familiebedrijven met 38 procent hoger. "Het lijkt erop dat werknemers van een familiebedrijf zich erg goed vertegenwoordigd voelen binnen hun bedrijf," zegt Niels Govers, partner bij Clavis en eveneens lid van de redactieraad van Fambizz. "Werknemers binnen het familiebedrijf zullen hun verbondenheid naast de zakelijke inhoud ook laten leiden door een stuk emotionele betrokkenheid. Men heeft het gevoel dat er ook daadwerkelijk iets met de inspraak wordt gedaan en dat dit wordt gewaardeerd. Dat komt waarschijnlijk door de intensere betrokkenheid bij de familie."
 
Benaderbaar management makkelijker bij familiebedrijven
In vergelijking met niet-familiebedrijven, vinden werknemers werkzaam bij familiebedrijven het management veel beter benaderbaar: vier op vijf, tegenover drie op vijf bij niet-familiebedrijven. "De persoonlijke betrokkenheid van het management bij het personeel is over het algemeen veel sterker in het familiebedrijf dan in corporate omgevingen," zegt Vijverberg. "Familiebedrijven zijn vaak actief in de regio’s waar ook personeel veelal langer in dienst is. Deze achtergrond geeft veel verbondenheid en vergroot de benaderbaarheid bij familiebedrijven." Govers vult aan: "Binnen familiebedrijven hebben de werknemers vaak het gevoel bij de familie te horen, de drempel om met de familie in gesprek te gaan is daardoor vaak veel lager."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manifest Goed Werkgeverschap: ‘Werkgevers moeten kleur bekennen’
 Vriendjespolitiek heeft ook zijn voordelen
 Feedback zoeken verhoogt niet altijd creatieve prestatie
 Nieuwe banen komen vooral van familiebedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10