zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar

25 mei 2018 - Vorige week onthulde DDMA de Privacy Monitor 2018 een tweejaarlijks onderzoek naar de houding van de Nederlandse consument met betrekking tot persoonlijke gegevens en privacy.

De hoofdconclusie is dat de data-economie zoals die nu bestaat nog verre van duurzaam is. De Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt tegenstrijdig. Vertrouwen, transparantie en controle blijken essentieel voor de relatie met bedrijfsleven.


Privacy is een mondiaal thema, daarom werd de tweede editie van de Privacy Monitor uitgevoerd in 10 landen: Australië, Argentinië , Canada, Duitsland, Frankrijk,  Spanje, Singapore, Nederland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland draagt DDMA met dit onderzoek, uitgevoerd in november 2017 door Foresight Factory onder ruim 1.047 Nederlanders, bij aan het debat over data en privacy in de samenleving. Vier belangrijke uitkomsten zijn:
 
65 procent  maakt zich zorgen en 78 procent zegt meer controle te willen
De  Privacy Monitor toont dat voor 65 procent van de Nederlanders online privacy een groot punt van zorg is. 78 procent zegt ook meer controle te willen hebben over de persoonsgegevens die zij met bedrijven delen en hoe deze bewaard worden. Internationaal perspectief: Nederland is het minst bezorgd, de meest bezorgden
bevinden zich in de VS (80 procent) en Spanje (79 procent) als het om online privacy gaat.
 
Volgens  80 procent profiteert bedrijfsleven meer van de gegevensuitruil
De  Nederlander is ontevreden over de meerwaarde van de informatie uitruil. 80 procent  vindt dat het bedrijfsleven meer profiteert van de ruil en 57 procent is ontevreden over wat zij aan diensten terugkrijgen. Wel is meer dan de helft van Nederlanders (53 procent) bewust dat zij in een data-economie leven waarbij het online delen van persoonlijke informatie een onderdeel is.
 
Vertrouwen en transparantie cruciaal voor toekomst relatie bedrijfsleven en consument
Voor  het slagen van de data-economie is het van belang dat de relatie tussen bedrijfsleven en consument verstevigd wordt. Vertrouwen en transparantie zijn essentiële factoren voor consumenten in de overweging om gegevens met bedrijven te delen. Gevraagd naar een top drie van belangrijkste factoren om persoonlijke
gegevens te delen geeft 51 procent aan dat het vertrouwen in een organisatie het belangrijkste is. 79 procent vindt het belangrijk dat organisaties transparant zijn over de manier waarop hun gegevens worden verzameld en gebruikt.

Opkomst  van de Pragmaticus - relatief bezorgd, maar wel bereid gegevens uit te wisselen
Het  onderzoek maakt onderscheid tussen drie typen consumenten, de Scepticus,
Pragmaticus en Onbezorgde. In Nederland is de groep Pragmatici (39 procent) met vijf procentpunt gegroeid ten koste van de Sceptici en de Onbezorgden. Vergeleken met de negen andere markten kent Nederland het hoogste percentage Onbezorgden (35 procent) en  het laagste percentage Pragmaticus (39 procent). De Scepticus schommelt in alle landen tussen de zestien en 27 procent, in Nederland is dit 26 procent.
 
Taak voor bedrijfsleven
Volgens Diana Janssen, directeur van DDMA, laat de Privacy Monitor duidelijk zien dat er een belangrijke taak voor het Nederlandse bedrijfsleven is weggelegd: "De consument ziet dat data-uitwisseling onderdeel is van de moderne economie, maar heeft nog niet het gevoel hier zelf voldoende van te profiteren. Balans tussen de consument en bedrijfsleven is cruciaal voor een gezonde data-economie. Daar is voor organisaties nog werk aan de winkel. Wij zijn blij dat veel organisaties bezig zijn geweest met de voorbereiding op de AVG en daarmee privacy bovenaan hun agenda hebben gezet. We zijn op de goede weg."
 
De volledige DDMA Privacy Monitor 2018 is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
 Vijf tips voor het verbeteren van de visuele privacy
 Sleepwet komt er, hoe u zelf uw privacy kunt beschermen
 Nederlanders niet veilig op internet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10