zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Menselijk contact essentieel bij aantrekken en behouden toptalent

7 mei 2018 - Hoewel nieuwe technologieën het recruitmentproces makkelijker en sneller maken, blijft menselijk contact essentieel om toptalent aan te trekken en te behouden. Dat blijkt uit een onderzoek van Indeed onder 500 Nederlandse werkzoekenden.

De vacaturesite bekeek de verschillende fasen in een recruitmentproces: de ontdekkings-, de sollicitatie- en de gespreksfase. Bij elke fase blijkt een oprechte menselijke connectie een cruciale rol te spelen. Werkzoekenden willen een goede match met hun passies en waarden, en zoeken naar signalen van vertrouwen bij hun potentiële nieuwe werkgever.


 
Vaardigheden en passies
Al in een vroeg stadium beoordelen werkzoekenden of de vacature overeenkomt met hun vaardigheden en passies. Zo gaat 35 procent na of ze passie voelen voor de beschreven werkzaamheden en beoordeelt 35 procent in hoeverre de functie voldoet aan hun basisbehoeften rondom vergoedingen, arbeidsvoorwaarden en locatie. 38 procent bekijkt hoe goed een vacature past bij hun vaardigheden, kwalificaties en ambities.
Sander Poos, Managing Director Benelux van Indeed: "Ons onderzoek toont aan dat kandidaten een goede match met hun passies en waarden willen, en dat zij zoeken naar signalen van vertrouwen in elke fase van het recruitmentproces. Als toekomstige werkgevers niet snel reageren, beschadigen zij in het ergste geval hun reputatie als werkgever en verkleinen zo hun talentenpool. Mijn advies is dan ook: behandel kandidaten alsof ze de beste klanten van de organisatie zijn."
 
Bouwen aan een vertrouwensband
Op de vraag wat een organisatie kan doen om vertrouwen te kweken, antwoordt 53 procent dat het fijn is als de sollicitatie binnen een redelijke termijn wordt bekeken en dat het bedrijf daarna snel contact opneemt. Slechts vijftien procent van de werkzoekenden in Nederland geeft aan binnen één dag na hun sollicitatie een reactie te ontvangen. 43 procent krijgt reactie binnen een week en 31 procent geeft aan binnen enkele weken een reactie te krijgen. Hoort een sollicitant helemaal niets, dan zegt 73 procent zelfs een negatief beeld van een bedrijf te krijgen.
 
Interesse tonen in kandidaten
Daarnaast vindt een meerderheid van de werkzoekenden (53 procent) het positief voor het vertrouwen als een bedrijf actief interesse toont in wie zij zijn en bekend zijn met hun achtergrond. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 41 procent van de ondervraagden het snelst een vertrouwensband voelt bij oprechte gesprekspartners.
Verder vindt 37 procent het belangrijk als de organisatie tijdens het gesprek inzicht geeft in de teamdynamiek en de bedrijfscultuur. De eerste indruk van leidinggevenden en collega’s heeft veel invloed: meer dan de helft van de ondervraagden zou zelfs een flinke salarisverhoging afslaan als ze daarmee voorkomen dat ze in een omgeving moeten werken, waarin ze zich niet prettig voelen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
 Werkzoekende negatief over sollicitatieprocedures
 Tips voor een goede Skype-sollicitatie
 Elke minuut haakt vier procent af in online sollicitatieproces
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10