Consument wil dat boete gestolen persoonsgegevens naar slachtoffers gaat
1 mei 2018 -
Wanneer bij een bedrijf persoonsgegevens worden gestolen vinden consumenten schadeherstel (37 procent) een geschikte straf. Celstraf (33 procent) en een boete (24 procent) maken de top drie van passende straffen compleet.
Veel Nederlanders vinden dat wanneer de straf uit een boete bestaat, de verantwoordelijke hackers dit bedrag moeten voldoen (67 procent). Ongeveer twee op de tien consumenten acht het gehackte bedrijf verantwoordelijk en vindt dat zij moeten opdraaien voor de boete. Het geldbedrag moet vervolgens niet terechtkomen bij de overheid, maar bij de slachtoffers, aldus 92 procent van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.
Hoogte boetebedrag
Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de hoogte van het boetebedrag vindt twee op de vijf een bedrag tot 10.000 euro passend, 27 procent acht een bedrag tot 100.000 euro geschikt. De rest van de consumenten is minder mild en vindt dat de boete hoger moet zijn dan 100.000 euro, waar acht procent zelfs vindt dat deze hoger moet zijn dan tien miljoen euro.
Veiligheid is een issue
"Veel Nederlanders denken verlangend terug aan de tijd waarin de veiligheid van persoonsgegevens geen issue was, helaas is dat tegenwoordig wel een issue. In tegenstelling tot wat consumenten willen, komt de boete ten goede aan de overheid. Duidelijk uit het onderzoek wordt in ieder geval dat zij vooral de hacker als verantwoordelijke zien, in de praktijk worden deze echter zelden opgepakt en is het verhalen van een geldbedrag op hen zo goed als een verloren zaak. Daarbij resulteren datalekken veelal in een fikse reputatieschade. Met de komst van de General Data Protection Regulation (GDPR) moeten bedrijven alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen," aldus Jan Smets, data en security expert bij Gemalto en certified data protection officer.