zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument wil dat boete gestolen persoonsgegevens naar slachtoffers gaat

1 mei 2018 - Wanneer bij een bedrijf persoonsgegevens worden gestolen vinden consumenten schadeherstel (37 procent) een geschikte straf. Celstraf (33 procent) en een boete (24 procent) maken de top drie van passende straffen compleet.

Veel Nederlanders vinden dat wanneer de straf uit een boete bestaat, de verantwoordelijke hackers dit bedrag moeten voldoen (67 procent). Ongeveer twee op de tien consumenten acht het gehackte bedrijf verantwoordelijk en vindt dat zij moeten opdraaien voor de boete. Het geldbedrag moet vervolgens niet terechtkomen bij de overheid, maar bij de slachtoffers, aldus 92 procent van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek van  Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.



Hoogte boetebedrag
Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de hoogte van het boetebedrag vindt twee op de vijf een bedrag tot 10.000 euro passend, 27 procent acht een bedrag tot 100.000 euro geschikt. De rest van de consumenten is minder mild en vindt dat de boete hoger moet zijn dan 100.000 euro, waar acht procent zelfs vindt dat deze hoger moet zijn dan tien miljoen euro.
 
Veiligheid is een issue
"Veel Nederlanders denken verlangend terug aan de tijd waarin de veiligheid van persoonsgegevens geen issue was, helaas is dat tegenwoordig wel een issue. In tegenstelling tot wat consumenten willen, komt de boete ten goede aan de overheid. Duidelijk uit het onderzoek wordt in ieder geval dat zij vooral de hacker als verantwoordelijke zien, in de praktijk worden deze echter zelden opgepakt en is het verhalen van een geldbedrag op hen zo goed als een verloren zaak. Daarbij resulteren datalekken veelal in een fikse reputatieschade. Met de komst van de General Data Protection Regulation (GDPR) moeten bedrijven alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen," aldus Jan Smets, data en security expert bij Gemalto en certified data protection officer.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2,6 miljard records aangetast of gestolen in 2017
 Logingegevens populairste doelwit van cybercriminelen
 Drie tips voor digital risk management voor de board
 Vijf zonden die het risico op een datalek vergroten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10