14 april 2004 -
Het klinkt een beetje raar, maar bedank uw klant ook wanneer u de order niet heeft gekregen. Dat schrijft Michel Hoetmer in zijn wekelijkse Een minuut tip op www.salesquest.nl.
Zo neemt u het schuldgevoel bij de inkoper weg, die meestal meerdere offertes moet opvragen.
Plicht Op veel inkopers rust tegenwoordig de plicht bij meerdere bedrijven offertes te vragen. En in sommige gevallen levert dat heel veel werk op. Zowel voor de inkoper als de verkoper. Soms voelt de inkoper zich hierover schuldig. Want hij is zich er van bewust dat u veel moeite voor hem heeft gedaan. Zonder enig resultaat. Vanwege dit schuldgevoel slaat hij u de volgende keer wellicht over.
De lucht klaren Overgeslagen worden is het laatste dat u wilt. Dus moet u er voor zorgen dat de klant ook de volgende keer weer naar u toekomt. Dat kan met een eenvoudig bedankbriefje, waarvan Hoetmer op zijn site een voorbeeld geeft. Met zo'n bedankbriefje houdt u de deur open voor een volgende keer. Bovendien laat u merken een sportieve verliezer te zijn.