Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
16 april 2018 -
Bedrijven worstelen met het vinden van de juiste balans tussen het doorvoeren van digitale innovatie en het bieden van veilige digital experiences. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek door Forrester Consulting in opdracht van Akamai Technologies onder meer dan 350 IT-specialisten.
Uit de resultaten blijkt eveneens dat bedrijven die een balans hebben gevonden tussen innovatie en veiligheid - en daardoor digitaal volwassen zijn - sneller groeien dan hun concurrenten.
Wankel evenwicht
Ari Weil, vice president of product marketing bij Akamai± "Voor innovatieve ondernemingen is het van vitaal belang om het wankele evenwicht te vinden tussen een soepele digitale ervaring en een uitgebreide beveiliging. Dit onderzoek toont aan hoe ondernemingen erin slagen om deze balans te vinden of hoe ze hiermee worstelen."
Digitale innovatie
Digitale innovatie is een belangrijke drijfveer in het hedendaagse ondernemersmilieu. Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat het bieden van goede digitale ervaringen essentieel is om de concurrentie voor te blijven, klanten tevreden te houden en – nog belangrijker – het vertrouwen van klanten te winnen. Voor iedere onderneming is het een uitdaging om tegemoet te kunnen komen aan individuele klantwensen: verschillen in regio, netwerkconnectiviteit en device maken het lastig om een veilige en persoonlijke digitale ervaring te bieden. In het onderzoek wordt onderzocht hoe digitale ondernemingen wereldwijd in uiteenlopende sectoren gebruikerservaringen en security op één lijn proberen te krijgen met hun strategische doelstellingen.
Uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
Digitale worsteling is aan de orde van de dag: Een groot aantal respondenten geeft aan het lastig te vinden om de balans te vinden tussen security en goede digitale ervaringen. De meerderheid is van mening dat zijn bedrijf sterk is in het bieden van veiligheid en vertrouwen, maar zwakker in het bieden van volwassen digitale ervaringen.
Vertrouwen staat op een laagterecord: Meer dan een derde van de ondervraagden is van mening dat ze maar matig vertrouwd worden door hun klanten. Dat wantrouwen wordt voornamelijk veroorzaakt door achterdocht rondom de correcte omgang met persoonlijke gegevens door het bedrijf.
Gebrek aan vertrouwen in veiligheid leidt tot afname in omzet: Klanten zullen sneller data delen met bedrijven die ze vertrouwen. Wanneer het ondernemingen niet lukt om een veilige ervaring te leveren, zullen ze een negatieve impact ervaren op hun reputatie, het vertrouwen van klanten en zelfs hun omzet. Sterker nog, het onderzoek toont aan dat wantrouwen over de omgang van het bedrijf met data kan leiden tot een afname van 25 procent in omzet.