13 april 2018 -
Het gebruik van de smartphone-achtige oplossingen in de auto is essentieel. Het is belangrijk voor de groei van de economie en de efficiëntie van werknemers. Verbieden en ontmoedigen van dergelijke apparatuur in de auto is symptoombestrijding en overcompenseren van ongewenste bijeffecten.
Dat stelt de VZR. Natuurlijk is een goed en veilig gebruik van apparatuur tijdens het rijden noodzakelijk. De zakelijke rijder ergert zich aan weggebruikers die hun smartphone niet goed gebruiken en al slingerend gevaarlijke situaties veroorzaken. Echter, we bellen al meer dan twintig jaar in de auto en de nieuwste vormen van technologie zorgen voor een efficiëntere tijdsbesteding als er onderweg doorgewerkt kan worden.
Nuancering
VZR was verheugd over de recente rechterlijke uitspraak die aangaf dat het bedienen van een smartphone geoorloofd is als deze in een houder zit. Dit geeft de discussie de benodigde nuance. Dit is echter één uitspraak en nieuwe wetgeving is in de maak. Alles lijkt erop te wijzen dat gebruik van de smartphone verder verboden wordt.
VZR waarschuwt in dat kader voor overcompensatie. Tijdens het rijden een WhatsApp versturen of je e-mail lezen is in ogen van VZR terecht niet toegestaan. Echter, voor de zakelijke rijder is zijn auto zijn kantoor. Duizenden kilometers worden erin afgelegd, vaak in de baas zijn tijd, maar ook voor de baas. Het te ver terugdraaien van mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden, geven een rem op efficiency van tijd en dus de economie. Dagdromen over de aanstaande vakantie tijdens het rijden of het bedienen van de radio is toch niet wezenlijk anders dan veel functies die een smartphone efficiënt kan bieden.
Verkeerd gebruik
VZR stelt dat verkeerd gebruik van een smartphone verboden moet worden. Dit zijn met name functies die de ogen langer dan een seconde van de weg afhouden. VZR signaleert dat het probleem zichzelf grotendeels zelf gaat oplossen. Enerzijds is er grote maatschappelijke druk tegen misbruik. Verder zijn er steeds meer technologische mogelijkheden waarbij functies tijdens het rijden beperkt worden. Zo is het mogelijk om gesproken berichten om te zetten in tekst. Bij WhatsApp is dat bijvoorbeeld een standaard functie. Maar andersom is het ook mogelijk om je berichten voor te laten lezen.
Kortom, wel veilig gebruiken, niet verbieden of komen met overcompenserende maatregelen die alleen de symptomen bestrijden. VZR is voor veilig smartphonegebruik in de auto.
Het probleem is natuurlijk dat zelfs een gesprek voeren met een echte persoon in de auto afleidt. Dat neemt een beetje toe met een gesprek via telefoon, en is een drama als je moet tikken op een schermpje.
Echter, de smartphone kan je wel helpen bij de navigatie en indien via voice command bediend kan het ook je audiosysteem (muziek) bedienen. Dat was het dan ook wel.
Routeplanning en optimalisatie is niet voor achter het stuur. Mobiel kantoor betekent niet dat je mail moet gaan draften, de boekhouding moet doen, prospecten op LinkedIn van achter het stuur. Auto kan wel kantoor zijn, maar dan niet mobiel.
Kitty
|
|
16
-
04
-
2018
|
11
:
26
uur
Ze moeten smartphone gebruik niet verbieden want als vervanging van de Tomtom is het prima. Ze moeten het gebruik van een auto verbieden door al die onbenullen die de smartphone gebruiken als communicatiemiddel tijdens het rijden. Gesproken of tekst. Gisteravond op de A2 bij Utrecht weer een levensgevaarlijke situatie door een auto die steeds langzamer ging rijden omdat de onbenullige chauffeur meer aandacht had voor de tekst op zijn smartphone dan voor het verkeer.