zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Enthousiasme over robotisering: verschil tussen mannen en vrouwen groeit

11 april 2018 - Mannen staan enthousiaster tegenover ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie dan vrouwen. Dit blijkt uit onderzoek van OpenText naar kunstmatige intelligentie en robotisering onder 1.000 Nederlanders.

Het onderzoek laat zien dat bijna 60 procent van de Nederlandse mannen enthousiast wordt van nieuwe toepassingen op basis van kunstmatige intelligentie, terwijl slechts 31 procent van de vrouwen hetzelfde ervaart.



Samenwerken met robots
Ook als het gaat om de opmars van robots op de werkvloer, zijn mannen een stuk positiever. Bijna acht op de tien mannen (78 procent) zou het helemaal geen probleem vinden om naast of met een robot zou werken. Bij vrouwen ligt dat een stuk lager, 45 procent van de vrouwen gaf aan hier geen problemen mee te hebben.

Verschil in enthousiasme groter
Het verschil tussen mannen en vrouwen in enthousiasme tegenover robotisering wordt alleen maar groter. OpenText voerde in 2017 namelijk hetzelfde onderzoek uit en het verschil tussen mannen en vrouwen is sindsdien vijf procent groter geworden en hiermee gestegen naar een verschil van 33 procent.
"Ten opzichte van vorig jaar is robotisering een stukje dichterbij gekomen," aldus Robert Hoeksema, Sales Director bij OpenText. "In de media en op social media wordt driftig gespeculeerd over de opmars van kunstmatige intelligentie op de werkvloer en in ons privéleven. Mensen gaan blijkbaar serieuzer nadenken over wat dit voor hen persoonlijk betekent en we zien dat mannen en vrouwen steeds verder uit elkaar drijven. Mannen zijn overwegend optimistisch en vrouwen wat terughoudender."  

Drempel
"Over wat er aan dit verschil in attitude ten grondslag ligt kunnen we alleen speculeren," vervolgt Hoeksema. Wel is het volgens Hoeksema belangrijk dat werkgevers rekening houden met dergelijke verschillen wanneer zij toepassingen op basis van kunstmatige intelligentie introduceren op de werkvloer. "Bij vrouwelijke werknemers zal in veel gevallen waarschijnlijk een grotere drempel te overwinnen zijn dan bij mannelijke werknemers. Deze informatie is van essentieel belang voor managementorganen om implementatieprocessen van kunstmatige intelligentie binnen organisaties zo soepel mogelijk te laten verlopen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
 Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht
 Ruim de helft van de zorgorganisaties start robotica-initiatieven
 Nederlanders omarmen robotisering gemakkelijker dan rest van Europa
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10