Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit
5 april 2018 -
Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu. HR- en marketingmanagers hebben moeite om online professionals te werven en ervaren dat deze doelgroep specifieke eisen en wensen heeft.
Om online professionals aan te trekken en te binden, is het essentieel om de wensen en behoeften te kennen. Daarom brengt SchaalX samen met Intelligence Group de demografie, schaarste, benadervoorkeuren, gewenste arbeidsovereenkomsten en het (media)gedrag van de online professional in kaart middels de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’.
Vraag naar online professionals
De vraag naar de online professional is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, waarbij in afgelopen jaar de vraag naar webontwikkelaars het grootst is, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Hierbij wordt met name gevraagd naar professionals op hbo-niveau. De meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills is het afgelopen jaar echter toegenomen met 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Los van algemene social media skills, neemt de vraag naar specifieke Instagram en Snapchat skills ook toe.
Jonge & flexibele doelgroep
Ruim tweederde van de online professionals is jonger dan 40 jaar. Deze jonge doelgroep hecht minder waarde aan een vast contract: van hen heeft achttien procent een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot zes procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn online professionals veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden hierdoor veel benaderd. 62 procent van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en zestien procent zelfs minimaal één keer per week. Dat gebeurt met name in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste van online professionals het grootst is. Wanneer deze doelgroep actief op zoek is naar een nieuwe baan, wordt veel breder via online kanalen georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander en juist een stuk minder via televisie, radio en kranten.
63 procent zoekt (latent) naar nieuwe baan
Ook al is de online professional moeilijk te werven, toch is 63 procent van de online professionals in loondienst (latent) op zoek naar een nieuwe baan. 27 procent van de doelgroep is het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan gewisseld, al dan niet binnen de eigen organisatie. De online professional laat zich dus wel degelijk in beweging brengen, maar daarvoor zijn een juiste benaderwijze en een passend aanbod noodzakelijk.
Google en Monica Geuze zijn favoriet
Online professionals hebben andere favoriete werkgevers dan communicatie- en marketingprofessionals. Zij willen het liefst aan de slag voor Google, Coolblue, Bol.com, Apple of Schiphol. Daarnaast is de online professional logischerwijs online zeer actief en volgt daarbij influencer Monica Geuze het liefst, gevolgd door Anna Nooshin en Enzo Knol.