8 april 2004 -
Cijfers zijn meer dan een louter kwantitatief gegeven, vaak stralen ze een specifieke psychologische betekenis uit. Doordat bepaalde cijfers in onze godsdienst, mythologische geschriften en folklore vaak terugkomen met een specifieke betekenis (zoals mannelijkheid - vrouwelijkheid, vriendschap - vijandigheid, macht - onderdrukking) zijn ze in staat om een extra psychologische meerwaarde uit te stralen.
Hier kunt u in de praktijk handig gebruik van maken en aan uw communicatie en prijsstelling een extra dimensie meegeven. De psychologen Knapp en Chen gingen na waarmee bepaalde cijfers zoal geassocieerd worden. Hierover bericht Tips & advies verkoop op de website van SalesQuest.
Geluks- en ongeluksgetallen Het cijfer 3 wordt verbonden met ongeluk en het cijfer 7 is het grote gelukscijfer. Vermijd dus zoveel mogelijk het cijfer 3 in uw prijzen. In een recente Amerikaanse studie naar de juiste prijsstelling werd eenzelfde product met verschillende prijzen getest. Wat bleek? De prijzen die het meest verkochten, waren $ 495,- (49 procent) en $ 295,- (34 procent). De prijs van $ 395,- verkocht het minst (17 procent). Ook bleek dat met het cijfer 7 in $ 9,97 10 procent meer verkocht werd dan met $ 9,98 of $ 9,96.
Mannelijke en vrouwelijke cijfers Kleine cijfers stralen over het algemeen eenvoud uit en grote cijfers mannelijkheid en complexiteit. Even cijfers (met name het cijfer 2) stralen meer vrouwelijkheid en gemak uit, terwijl oneven cijfers kracht en geluk uitstralen. Als u zich richt op het stoere mannensegment gebruikt u dus het beste grote en oneven cijfers in uw communicatie. En mikt u op vrouwen, dan gebruikt u beter kleinere, even cijfers. Ook is gebleken dat het cijfer 8 iets van 'macht' heeft. Gebruik dat dus als u krachtig wilt overkomen, bijvoorbeeld 'De 8 dolle dagen', 'SMS naar 888' of 'Open van 8 tot 8!'
Bron:SalesQuest