4 april 2018 -
Donald Trump is niet de enige die soms een spiekbriefje moet gebruiken om empathischer te zijn. Althans, als het aan Nederlandse kantoormedewerkers ligt. Het merendeel van hen ergert zich aan een gebrek aan inlevingsvermogen van hun collega’s.
Van de vrouwen is dit zelfs 80 procent, van jongere werknemers 84 procent. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Behulpzaam en begripvol
Dat empathie voor vrouwen een groter issue vormt dan voor mannen, blijkt ook uit het feit dat ze behulpzame en begripvolle medewerkers meer waarderen. Gevraagd naar de ideale collega, zijn dit de twee eigenschappen die vrouwen significant vaker noemen dan mannen (respectievelijk 59 procent tegenover 49 procent en 23 procent tegenover zestien procent). Vrouwen zijn zelf dan ook empathischer dan mannen, wijzen meerdere onderzoeken uit. Van de medewerkers tussen de achttien en 24 vindt liefst 84 procent dat hun collega’s wel wat meer inlevingsvermogen mogen tonen.
Opleidingsniveau
Het onderzoek is uitgevoerd onder kantoormedewerkers in verschillende sectoren. Opvallend is dat meer ‘zachte’ sectoren zoals zorg en welzijn niet anders scoren dan bijvoorbeeld financiële dienstverlening op voorkeur voor empathie. Wel is er een klein verschil in opleidingsniveau: naarmate mensen lager zijn opgeleid, vinden ze empathie iets belangrijker en ergeren ze zich meer aan kortaf reageren en met de deur in huis vallen.
Succesvol werken
"Inlevingsvermogen helpt zowel om het leuk te hebben met elkaar, als om prettig en succesvol te werken," meent TrainTool-CEO Marijn de Geus. "Een niet empathische accountmanager bijvoorbeeld, krijgt weinig gedaan. Iemand ‘ombouwen’ van niet naar wel inlevend klinkt enorm ingewikkeld, maar valt eigenlijk best mee. Recent onderzoek wijst uit dat slechts tien procent van de empathie genetisch bepaald is. De kunst is technieken aanreiken, bijvoorbeeld voor feedback geven, en dermate veel comfort bieden dat mensen de techniek ook in het werk gaan gebruiken en de opbrengst meteen ervaren. Dan smaakt het naar meer en gaat het zich nestelen."