Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken
3 april 2018 -
88 procent van de consumenten heeft geen idee wie of welk bedrijf beschikt over hun persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over hun persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna tweederde van de Nederlanders erop dat hun data veilig is bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben.
Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.
"Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "Bedrijven moeten, zeker met het oog op de Europese GDPR, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen staat u sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer u gehackt wordt."
GDPR
Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32 procent) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31 procent). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts elf procent relevant is.