Jury kiest genomineerden Managementboek van het Jaar 2018
30 maart 2018 -
Vijf boeken zijn genomineerd voor de titel Managementboek van het Jaar 2019. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandstalig managementboek.
De jury maakt de winnaar bekend op 19 april, tijdens het Managementboekengala in The Boathouse Kralingen te Rotterdam.
De vijf genomineerden
No Risk No Fun – Robert ’t Hart en René Pennings
Échte winst – Petra Hoogerwerf
Iedereen verandert, nu wij nog – Hans Vermaak
Robot aan het stuur – Jochanan Eynikel
The future of shopping – Jorg Snoeck en Pauline Neerman
De jury selecteerde de vijf genomineerden uit een longlist van 54 titels en juryvoorzitter Daniëlle de Jonge maakt de uiteindelijke winnaar bekend tijdens het Managementboekengala op 19 april 2018.
Onderbouwing
Waarom deze vijf boeken? Aldus de jury onder meer om deze redenen:
No Risk No Fun – Robert ’t Hart en René Pennings
Een niet-sexy en complex thema als risicomanagement interessant en uitdagend maken: het is gelukt met een combinatie van theorie, tools en boeiende voorbeelden. Geschreven voor directeuren, toezichthouders, managers en medewerkers. Want risico’s manage je met z’n allen en dat is nog leuk ook.
Échte winst – Petra Hoogerwerf
Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.
Iedereen verandert, nu wij nog – Hans Vermaak
Het richt zich op alle lagen van de organisatie, want veranderaars bevinden zich overal. Daardoor vult het een gat in het brede scala aan verandermanagementboeken. Het gaat in op de complexe achtergrond van de thematiek en zet lezers aan om het proces bij zichzelf te laten beginnen.
Robot aan het stuur – Jochanan Eynikel
Een actueel thema wordt adequaat, diepgaand en op aansprekende wijze neergezet, waarbij extra aandacht is voor de ethische consequenties. Gewaagde stellingen en originele voorbeelden passeren de revue. Achter elk technologisch ontwerp zitten menselijke beslissingen, met soms vergaande gevolgen.
The future of shopping – Jorg Snoeck en Pauline Neerman
Een vlot boek met een zeer realistische visie over wat ons de komende jaren te wachten staat. Het geeft inzicht in de demografische verschuivingen en technologische ontwikkelingen die het huidige retail-landschap op z’n kop zetten. Het gedachtegoed is onderbouwd met harde gegevens en sprekende voorbeelden.
Eerdere winnaars
De verkiezing van het Managementboek van het Jaar en het Managementboekengala zijn initiatieven van online boekhandel Managementboek.nl. De prijs wordt sinds 2003 jaarlijks toegekend. Eerdere winnaars zijn onder andere Joep Schrijvers met zijn bestseller ‘Hoe word ik een rat’, Jeroen Smit met ‘Het drama Ahold’, Mathieu Weggeman met ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’, Menno Lanting met ‘Connect!’ en ‘De Corporate Tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer. In 2017 ging de titel naar ‘Het innovatiedoolhof’ van Gijs van Wulfen.
De vakjury
De vakjury bestaat dit jaar uit:
Daniëlle de Jonge (Juryvoorzitter ) is spreker en trainer op gebied van (extreme) klantgerichtheid en onderscheidend verkopen.
Louis Thörig is als thesisbegeleider verbonden aan de afdeling Organisatiewetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement, innovatie en creativiteit.
Pierre Spaninks is ZZP-expert. Hij doet onderzoek naar zelfstandige professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Daar adviseert, spreekt en schrijft hij over.
Mirella Visser is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership en adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken.
Bertrand Weegenaar is werkzaam als HBO-ICT docent bij Hogeschool Windesheim met aandachtsgebieden Entrepreneurship en Serious Gaming.