Klantenservicemedewerker en accountmanager meest gezocht
29 maart 2018 -
Naar medewerkers voor klantenservice is momenteel de grootste vraag in Nederland. Werkgevers snakken daarnaast naar accountmanagers, individuele verzorgers, verpleegkundigen en software engineers.
Ook buiten deze top vijf is de arbeidsmarkt in Nederland zeer gespannen. 31 januari piekte de hoeveelheid openstaande, online vacatures naar 4.227. Bijna 1.000 openstaande vacatures meer dan in december 2017: toen stond de teller nog op 3.275. Dat blijkt uit een analyse naar openstaande vacatures voor mbo, hbo en (post) wo-geschoolde professionals van Hays Nederland op basis van data van Jobfeed. Deze trend wordt ondersteund door de cijfers over de Nederlandse arbeidsmarkt die het CBS onlangs publiceerde.
De vraag naar arbeidskrachten steeg in 20achttien explosief. Dat blijkt uit een analyse naar het unieke aantal online geadverteerde vacatures in Nederland. De hoeveelheid openstaande, online vacatures steeg op 31 januari naar 4.227. Dit is 30 procent hoger dan eind 2017. De top vijf:
Professionals voor de klantenservice
Accountmanagers
Individuele verzorgers
Verpleegkundigen
Software engineers
Klant centraal = talent centraal
Een van de zaken die opvalt, is de grote vraag naar professionals in klantenservice. Robert van Veggel, managing director van Hays Nederland: "Die vraag herkennen wij. In de eerste maanden van 20achttien steeg de vraag naar goed opgeleide professionals die zich bezighouden met klantcontact sterk in Nederland. Hieruit blijkt dat steeds meer organisaties echt werk maken van het centraal zetten van de klant. Maar wie dit goed wil doen, moet professionele medewerkers in huis hebben. En dus eerst in staat zijn om de juiste talenten aan te trekken. Dat betekent dat organisaties die ‘klant centraal’ nastreven, eerst ‘talent centraal’ moeten zetten."
Nieuw model voor recruitment als antwoord op gespannen arbeidsmarkt
De vraag naar goed opgeleide professionals is onderdeel van een bredere trend. Hays verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt dit jaar nog verder zal toenemen in vrijwel alle sectoren. Schaarste op de arbeidsmarkt is nu een feit, maar wat is de oplossing? Hoe verstaat u de kunst om de juiste talenten aan te trekken?
Volgens Van Veggel slagen werkgevers hier alleen in wanneer zij andere, nieuwe, manieren vinden om talenten te vinden. "Werkgevers ontkomen er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Dat betekent dat ze hun groep van potentiële kandidaten aanzienlijk moeten uitbreiden en zelf actief op zoek moeten gaan naar talenten met latente interesse in een nieuwe baan. Zeker nu we dat met digitale technologieën en data-science op veel grotere schaal kunnen doen dan vroeger mogelijk was. Met deze duurzame manier van recruitment komen potentiële medewerkers in beeld die in het verleden onzichtbaar bleven. Zo kunnen werkgevers ondanks de schaarste toch talenten vinden en binden. Bij Hays noemen we dit nieuwe model voor recruitment: Find & Engage."
Talenten benutten
Op deze manier wordt niet alleen een deel van de schaarste op de arbeidsmarkt opgelost, maar worden de talenten van mensen beter benut en kunnen organisaties excelleren, betoogt Van Veggel. "Door de voortschrijdende digitalisering wordt het vinden van de juiste talenten in toenemende mate een mix van mensenwerk en slim gebruik van technologie en data. Hays gaat daarbij eerst uit van het talent van professionals. Door de ambities van talenten en organisaties werkelijk te begrijpen, via online analyses én persoonlijk contact, is het mogelijk om steeds de juiste match te maken tussen een professional en een werkgever. Zo’n service is goud waard: voor de professional, de organisatie en de Nederlandse economie als geheel."