zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cryptobelegger heeft gemiddeld 165 procent rendement

27 maart 2018 - Slechts een derde van de Nederlandse cryptobelegger heeft een negatief rendement op zijn investering. Eén op de vijf geeft zelfs aan dat het oorspronkelijk ingelegde bedrag meer dan verdubbeld is en gemiddeld heeft de cryptobelegger een rendement van 165 procent.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van GfK onder meer dan 50.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder. Dit terwijl begin 2018 de waarde van de cryptomunten zoals de bitcoin sterk daalde.


 
Beleggen in cryptomunten
Inmiddels belegt vier procent van de volwassen Nederlanders in cryptomunten, dit komt neer op 540.000 mensen. Negatieve nieuwsberichten over onder andere het reguleren van de cryptomarkt en gehackte handelsplatformen schrikken vooralsnog niet af om in te stappen. 1,2 miljoen Nederlanders geven aan te willen beleggen in cryptomunten.
Ruim 40 procent van de cryptobeleggers heeft minder dan 250 euro geïnvesteerd, terwijl maar 6 procent meer dan 5000 euro heeft ingelegd. Het totaal geïnvesteerd bedrag in cryptomunten in Nederland valt in het niet vergeleken met bijvoorbeeld het totale uitstaande spaarsaldo of aandelenkapitaal.

Behoefte aan financieel advies
Ruim 90 procent van de cryptobeleggers belegt zelfstandig, zonder hulp van een financieel adviseur. Naarmate het ingelegde bedrag stijgt, wordt er vaker gebruik gemaakt van financieel advies. Zo blijkt dat beleggers die minimaal 5000 euro hebben geïnvesteerd, in ruim een kwart van de gevallen gebruikmaken van een financieel adviseur. Cryptobeleggers die gebruik maken van een financieel adviseur hebben minder vaak een negatief rendement op hun investering (achttien procent vs. 35 procent), maar verdubbelen het ingelegde bedrag minder vaak (tien procent vs. twintig procent) vergeleken met mensen die zelfstandig beleggen. Onder de groep mensen die overwegen in te stappen is meer behoefte aan advies. Ruim een kwart van hen geeft aan gebruik te gaan maken van de kennis van een financieel adviseur. Binnen deze groep ‘adviesgebruikers’ wil een kwart ook de aan- en verkoop door de financieel adviseur laten uitvoeren.

Cryptobelegger vaker klant bij Binck, Knab en Moneyou
Cryptocurrencies zijn oorspronkelijk ontwikkeld om geldzaken te decentraliseren. Dit beeld zie je ook terug wanneer we kijken naar het aantal banken waar cryptobeleggers hun financiële producten onderbrengen. Nederlanders die niet in cryptomunten beleggen hebben in 43 procent van de gevallen hun bankzaken bij één bank ondergebracht. Bij cryptobeleggers ligt dit aandeel op slechts 33 procent. Ook het gemiddeld aantal banken waar cryptobeleggers klant zijn ligt hoger (1,9 vs. 2,3). Daarnaast valt op dat ze in vergelijking met de gemiddelde Nederlander dubbel zo vaak klant zijn bij Binck, Knab en Moneyou. Dit zijn, niet toevallig, relatief nieuwe banken met een onderscheidende propositie ten aanzien van de traditionele grootbanken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cryptobelegger houdt vertrouwen ondanks crash
 De blockchain-revolutie – een internet van vertrouwen
 Pinnen, contant geld of bitcoins: het gaat niet om de betaalmethode maar om de keuze
 Bitcoin bekend maar niet veel in bezit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10