zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing automation belangrijkste trend voor 2018

20 maart 2018 - e-Village publiceert de vijftiende editie van de E-mail Benchmark. Het rapport staat boordevol cijfers en e-mailratio’s verkregen uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 14.000 campagnes.

De E-mail Benchmark geeft onder andere inzicht in de trends en uitdagingen voor 2018 en waar het vakgebied staat. Voor de totstandkoming van de benchmark heeft e-Village in december een enquête gevoerd onder Nederlandse bedrijven en zijn de cijfers en ratio’s van alle Clang-gebruikers geanalyseerd. 


Dit jaar zijn er wederom opvallende uitkomsten te zien. Zo heeft er een verschuiving wat betreft populairste verzenddag plaatsgevonden, is marketing automation de belangrijkste trend en uitdaging voor 2018 en zijn de cijfers en ratio’s van transactionele e-mails flink gestegen.
 
E-mailmarketing wederom belangrijkste marketingkanaal
Voor 80 procent van de respondenten wordt e-mailmarketing in 2018 nog belangrijker. Het kanaal staat dit jaar dan ook wederom op nummer een in de top drie belangrijkste kanalen van de online marketingmix. De tweede en derde plek worden vervuld door SEO en SEA. De belangrijkste doelen voor het inzetten van e-mailmarketing zijn het genereren van traffic naar de website, webshop of winkel, het stimuleren van verkoop en branding. Om deze doelen te bereiken neemt 80 procent van de respondenten e-mailmarketing mee in de marketingstrategie.
 
Marketing automation: belangrijkste trend en uitdaging voor 2018
Marketing automation is ook dit jaar weer de belangrijkste trend waar e-mailmarketeers op willen gaan inspelen. Maar ook database en/of eventgestuurde campagnes en het 360-graden-klantprofiel zijn belangrijke trends. Marketing automation is niet alleen de belangrijkste trend, maar ook de belangrijkste uitdaging voor 2018. Overige uitdagingen zijn achtereenvolgend segmentatie, databasemanagement en data voor klantprofielen.
 
Mobile first
Net als vorig jaar worden de meeste e-mails geopend op mobiel. Er heeft zelfs een stijging plaatsgevonden. Vorig jaar werd 54,22 procent van de e-mails op mobiel geopend, dit jaar is dat 55,48 procent. Ook wordt er meer doorgeklikt op mobiel. Echter wanneer er op sector wordt ingezoomd, blijkt dat e-mails van bedrijven in de B2B-sector nog altijd meer worden geopend op desktop. Hoewel de meeste e-mails op mobiel worden geopend, optimaliseert twintig procent van de respondenten e-mails nog niet voor mobiel.
 
Betere resultaten transactionele e-mails
De cijfers en ratio’s van de transactionele e-mails zijn ten opzichte van vorig jaar bijna allemaal gestegen. Zo zijn de CTR en CTO ruim verdubbeld. Dit jaar worden transactionele e-mails ook voor het eerst meer geopend op mobiel dan op desktop. Waar vorig jaar nog 23,74 procent geopend werd op mobiel, is dat nu 51,54 procent.
 
Andere opvallende cijfers:
 
  • De Open Ratio van e-mails in de B2B-sector is vooral hoog op zaterdag (33,80 procent) en zondag (33,60 procent).
  • Het succes van een e-mail wordt voornamelijk op basis van de Click Ratio (69 procent), Open Ratio (66 procent) en conversie (65 procent) gemeten.
  • Er heeft een verschuiving plaatsgevonden wat betreft populairste verzenddag. De woensdag (16,75 procent) is dit jaar het populairst.
 
De volledige E-mail Benchmark 2018 is te downloaden via email-benchmark.nl.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-mailfraude treft groot aantal organisaties
 Gebrek aan kennis malafide e-mail gevaar voor bedrijven
 E-mailcampagnes met dynamische content en kleine omvang meest effectief
  Wie worden dit jaar beloond voor het beste werk in e-mailmarketing?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10