zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merkwaarde moet op de balans

7 april 2004 - Hoewel merken in veel bedrijven een groot deel van de ondernemingswaarde uitmaken, zijn ze meestal niet op de balans terug te vinden. Vanaf 2005 gaat dat veranderen.

De Europese Unie heeft namelijk bepaald dat vanaf dan in elk geval bij fusies en overnames de merkwaarde op de balans dient te worden gezet. Waarschijnlijk zal die verplichting op niet al te lange termijn worden uitgebreid naar andere situaties.



Voorzichtigheidsprincipe
Het 'activeren' van merken op de balans is omstreden omdat deze waarde vrijwel onmogelijk is vast te stellen. Bovendien zijn merken erg kwetsbaar. Een schandaal kan de waarde sterk doen afnemen. Het activeren lijkt dan ook in strijd met het voorzichtigheidsprincipe dat boekhouders hanteren.

Merkwaarde berekenen
Inmiddels zijn er, zowel vanuit de marketingdiscipline als door financiële professionals, de nodige modellen ontwikkeld om de merkwaarde te berekenen. Overeenstemming hierover bestaat echter nog niet.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10