7 april 2004 -
Hoewel merken in veel bedrijven een groot deel van de ondernemingswaarde uitmaken, zijn ze meestal niet op de balans terug te vinden. Vanaf 2005 gaat dat veranderen.
De Europese Unie heeft namelijk bepaald dat vanaf dan in elk geval bij fusies en overnames de merkwaarde op de balans dient te worden gezet. Waarschijnlijk zal die verplichting op niet al te lange termijn worden uitgebreid naar andere situaties.
Voorzichtigheidsprincipe Het 'activeren' van merken op de balans is omstreden omdat deze waarde vrijwel onmogelijk is vast te stellen. Bovendien zijn merken erg kwetsbaar. Een schandaal kan de waarde sterk doen afnemen. Het activeren lijkt dan ook in strijd met het voorzichtigheidsprincipe dat boekhouders hanteren.
Merkwaarde berekenen Inmiddels zijn er, zowel vanuit de marketingdiscipline als door financiële professionals, de nodige modellen ontwikkeld om de merkwaarde te berekenen. Overeenstemming hierover bestaat echter nog niet.
Bron:Marketing Online