De macht van invloed is groter dan de invloed van macht
8 maart 2018 -
De invloed van macht is vluchtig en van korte duur, maar de macht van invloed kan bijna eeuwig zijn. Een effectief leider zijn, betekent dat u boven de zakelijke statussen of titels staat.
Het betekent veel meer een positieve impact hebben op mensen en mensen inspireren om op lange termijn te denken. Het gaat over integriteit en vertrouwen krijgen van collega’s. Dat is de boodschap van Shallu Behar-Sheean, regional vice president EMEA marketing en global campaigns van F5 Networks. In het licht van Internationale Vrouwendag op 8 maart spreekt ze over gelijkheid van mensen op de werkvloer.
Behar-Sheehan: "Om iemand met invloed te zijn, moet u een doel en drive hebben om anderen te motiveren voor iets groters. De makkelijkste route is niet altijd de beste. Er zijn tal van situaties die vragen om de traditionele paden te verlaten, de ruis te weerstaan en de boel wat op te schudden."
Nieuwe talenten
Medewerkers zijn volgens Behar-Sheehan op verschillende manieren wakker te schudden: "U ziet soms nieuwe collega’s meer invloed hebben dan mensen die al jaren in een organisatie rondlopen. Jong talent neemt nieuwe skills met zich mee. Ze worden niet tegengehouden door processen of denkpatronen, zaken waar mensen met jarenlange ervaring nog wel eens tegenaan lopen. De zakelijk hiërarchie opschudden kan heel verfrissend zijn."
Luisteren en spreken zijn hierbij elementaire competenties. Behar-Sheehan: "Luisteren is een zeer invloedrijk communicatiemiddel. Mensen waarderen het als ze serieus worden genomen, en waarderen des te meer het advies dat u vervolgens geeft. Hetzelfde geldt voor spreken. Zorgvuldig gekozen woorden kunnen een sterke reputatie bouwen."
Genderneutraal
Er wordt heel veel geschreven over de genderneutraliteit. De Internationale Vrouwendag is wat Behar-Sheehan dan ook gericht op iedereen: "We zijn allemaal het product van iemands invloed. De boodschap van Internationale Vrouwendag is inclusiviteit. Ongeacht of u als man of vrouw bent geboren, het gaat om het realiseren van balans zodat alle generaties een platform krijgen om successen te boeken. Hierbij spelen media een belangrijke rol: zij hebben voor elkaar gekregen dat mensen gaan praten over onderwerpen die voorheen taboe waren."
Behar-Sheehan werkt in een IT-bedrijf, een sector die nog altijd sterk door mannelijke werknemers wordt gedomineerd. De branche maakt weliswaar werk van het gericht ruimte maken voor gelijkheid en daarmee jonge, ondernemende mensen te enthousiasmeren, maar er is nog een lange weg te gaan. In het CIO-onderzoek van Harvey Nash en KPMG in 2017 blijkt dat slechts negen procent van het senior management in IT vrouw is. Behar-Sheehan: "We moeten ons continu blijven afvragen hoe we een betere balans in de boardroom kunnen realiseren. Stereotypes moeten worden gestopt, zeker diegene die impact hebben op levens en carrières. Er moet ruimte zijn voor talenten om trouw te blijven aan hun unieke zelf."
Management vs leiderschap
Er is een fundamenteel verschil tussen management en leiderschap, met name in hoe mensen denken. Behar-Sheehan: "U moet relevant blijven om een verschil te maken. Door uw invloed-stijl te ontwikkelen, kun u anderen helpen bij het ontdekken van andere manieren om een project of strategie uit te voeren. Invloed is dus een competentie. Het moet gevoed worden en gewaardeerd. Het dient om te inspireren, informeren, anderen te helpen en tegengewicht te bieden aan de drie zakelijke zonden: Perceptie, aanname en misvatting.
Op de oude corporate trommels slaan, op een autoritaire manier, heeft steeds minder zin. Invloed hebben, moet geleerd worden als het bespelen van een fijngevoelig instrument. Het wordt nu tijd om die lessen op te gaan pakken.