Drie tips om als manager aan de slag te gaan met AI
6 maart 2018 -
Renzo Taal, Senior Vice President bij Salesforce , is verheugd over de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in alledaagse toepassingen van bedrijven. "AI zien we vandaag de dag terug in het cloudplatform, waardoor het voor steeds meer bedrijven toegankelijk is geworden."
Taal: "Nu is het zaak dat de mens er de juiste dingen mee doet." Hij geeft drie tips om nu zelf de start te maken met AI.
Slimme oplossingen
De snelle adoptie van AI door de consument, heeft ertoe geleid dat steeds meer bedrijven hun eigen slimme oplossingen te bouwen. De technologie biedt immers veel gemak én data. Het aantal contactcenters dat bots in de klantenservice heeft geïntegreerd groeit gestaag. Ook zijn er liften die zelf aangeven wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt, zodat de producent ervan ineens een dienstverlener is geworden. Taal: "Technologische transformatie en businessinnovatie gaan hand in hand. Met de combinatie van Internet of Things (IoT), machine learning, big data en AI kunnen bedrijven hun dienstverlening ingrijpend verbeteren en zich er duidelijk mee onderscheiden. Dat is nogal een ommezwaai. Daar komt bovenop dat veel managers nog geen vastomlijnd beeld hebben óf en wát ze met AI gaan doen. Vaak zijn ze nog zoekende naar antwoorden op belangrijke vragen als wat de technologie betekent voor hun business, klanten en medewerkers. Ik raad ze aan in eerste instantie goed na te denken over waar ze AI voor willen gebruiken en hoe ze dat vervolgens willen vormgeven."
1. Bedenk waarvoor u de technologie wilt gebruiken
Volgens Taal behalen bedrijven die AI opnemen in hun business al snel concurrentievoordeel. "In bijvoorbeeld de maakindustrie ken ik een fabrikant van industriële robots die AI ziet als het belangrijkste middel om zich van de concurrentie te onderscheiden. Daar is goed nagedacht over de functie van de technologie. Inmiddels ontwikkelt het bedrijf met behulp van IoT en AI oplossingen die veranderingen in de fabriek effectief en efficiënt verwerken, analyseren en implementeren. Daardoor kunnen de robots zelfstandig werken. De volgende stap is dat deze machines zelfstandig leren en taken efficiënter dan ooit uitvoeren. Downtime zal er op deze manier in de maakindustrie nog zeer weinig voorkomen. Maar AI gaat over veel meer dan alleen technologie. Dit bedrijf staat er nadrukkelijk bij stil dat de robots hun werk altijd in een menselijke context moeten doen. Hun voornaamste taak is mensen ondersteunen, zodat ze effectiever worden bij het uitvoeren van de werkzaamheden waar ze goed in zijn. Het is een concreet voorbeeld van hoe u met AI waarde creëert voor alle betrokkenen, van productontwikkeling en business tot en met klanten en medewerkers," aldus Taal.
2. Inventariseer wat de mens kan met AI
Maar nadenken over louter de technologische mogelijkheden van AI is niet toereikend. Het is immers de mens die die het uiteindelijke succes bepaalt. Hoe zit het met de ‘rolverdeling’ tussen beide? "Ook hier moet u als manager eerst goed over nadenken," gaat Taal verder. "Het verschil tussen ‘mens en machine’ wordt bepaald door hoe ze informatie waarnemen, verwerken, en er vervolgens naar handelen. Machines opereren in grote lijnen hetzelfde – de details maken het verschil. AI verzamelt automatisch data, herkent patronen, doet aanbevelingen en initieert bepaalde acties op een centrale plek. Het grote verschil met de mens wordt veroorzaakt doordat mensen gedrag in beperkte mate waarnemen, perspectief slechts deels zien, en een aanzienlijk deel van een etmaal ligt te slapen. Daar tegenover staat dat machines door de data die ze blijven binnenkrijgen tot acties overgaan die niet langer nodig zijn. En mensen begrijpen veel beter dan computersystemen hoe ze heftige emoties van mensen moeten interpreteren, net als onze intrinsieke motivatie. Denk dus ook goed na over de rol van alle betrokkenen en de gevolgen van de technologie voor hen. AI zonder inbreng van de mens is ondenkbaar en zeer onverstandig."
3. Deel en verrijk u kennis en ervaring met andere managers De grenzen van AI worden duidelijk door ‘gevoelszaken’ bepaald. Aan de andere kant leveren de steeds slimmere en snellere computersystemen enorm veel denkkracht. De machine maakt bovendien geen onderscheid dat ruis op onze eigen informatieverwerking veroorzaakt. Onze hersenen hebben bovendien al genoeg te doen. Ze maken onderscheid tussen:
informatie waarop we meteen reageren;
informatie die we onthouden;
informatie die te veel van het goede is;
informatie zonder betekenis en niet de moeite waard om te onthouden.
Klaar voor AI
Taal tot slot: "Alsof onze informatieverwerking nog niet gecompliceerd genoeg is, herkennen we wat we eerder hebben gezien sneller, bepaalt de wijze waarop we de informatie binnen krijgen waar we kennis opslaan, en zijn we in staat die informatie achteraf aan te passen en desgewenst naar onze hand te zetten. AI helpt ons deze cognitieve vooroordelen te elimineren. Daar staat tegenover dat machines de menselijke sensitiviteit missen. Bent u als manager klaar met het inventariseren van wat de technologie voor u kan betekenen, en heeft u een duidelijk beeld van de functie en het nut van AI voor de mens, dan moet u de juiste balans tussen mens en machine vinden. Praat daarvoor met mensen die de technologie hebben omarmd én managers die dezelfde vragen en onzekerheden delen. Het is mijn ervaring dat bedrijven met het opvolgen van deze drie tips klaar zijn voor AI."