zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duitse occasions meest geliefd in Europa

13 februari 2018 - Duitse automerken- en modellen zijn het meest geliefd onder Europese occasionzoekers en hier vormt Nederland geen uitzondering op. De BMW 3-serie is binnen Europa zelfs al voor het tiende jaar op rij het meest gezochte model.

Ondanks een flinke prijsstijging staat de BMW 5-serie nog steeds op de derde plek van populairste occasions in Europa. In Nederland zijn andere Duitse modellen geliefder; de Volkswagen Golf en Polo zijn de meest gezochte occasions.


Dit blijkt uit het jaarlijkse Europe Report van AutoScout24. Hierin worden vraag en aanbod van twee miljoen occasions in zeven Europese landen* met elkaar vergeleken op basis van merk, type, prijs en kleur.
 
Eigen merk eerst
De top vijf van de meest gezochte automerken in Europese landen zijn voornamelijk van Duitse afkomst. Het meest gezochte merk is BMW, gevolgd door Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen en het Amerikaanse Ford. Gekeken naar het aanbod van automerken staat een merk uit eigen land op nummer één in Duitsland (Volkswagen), Frankrijk (Renault) en Italië (Fiat). In Nederland bestaat de top vijf uit Volkswagen, Renault, Opel, Ford en Peugeot. 
Jurgen Vugts, Managing Director van AutoScout24.nl, vertelt: "Wat in Nederland opvalt, is dat er een scheefgroei lijkt te zijn in de populariteit en het aanbod van automerken. Zo staat BMW op plek twee van meest gezochte occasionmerken, maar komt dit merk niet terug in de top vijf aangeboden merken. Andersom geldt hetzelfde; er worden veel Renaults aangeboden in Nederland, maar minder mensen zoeken op dit merk als ze een occasion willen kopen."
 
Fransen kiezen modellen van eigen bodem
De BMW 3-serie staat voor het tiende jaar op rij op de eerste plek als meest gezochte automodel op AutoScout24 in Europa. De nummers twee tot en met vijf zijn ook van Duitse komaf en bestaan uit de Volkswagen Golf (4,7 procent), de Audi A4 (2,9 procent), de BMW 5-serie (2,8 procent) en de Mercedes-Benz C-Klasse (2,8 procent). In Nederland en Italië is de Volkswagen Golf het populairste automodel in plaats van de BMW 3-serie.
De top vijf aangeboden automodellen wordt in de meeste landen wederom gedomineerd door Duitse merken. Dit is echter niet het geval in het chauvinistische Frankrijk, waar maar liefst vier van de vijf aangeboden modellen van Franse komaf zijn (Renault Clio, Peugeot 308, 208 en Renault Mégane). In Italië maken twee Italiaanse modellen deel uit van de top vijf (Fiat Panda en Fiat 500) en in Spanje is één Spaans model onderdeel van de top vijf aangeboden automodellen (Seat Leon).  
"We zien Ford dit jaar wederom terug in de top vijf van meest gezochte occasionmerken. Er is echter in geen enkel land een Ford model te vinden dat populair is. Dit is te verklaren doordat Ford veel verschillende populaire modellen heeft waar naar gezocht wordt, in plaats van op één specifiek model," licht Vugts toe.
 
Grootste prijsstijging BMW 5-serie
Ondanks de kleine toename in zoekopdrachten is de gemiddelde prijs van een gebruikte BMW 3-serie relatief gelijk gebleven. Dit model staat voor gemiddeld 17.444 euro te koop. De andere vier populaire modellen zijn daarentegen allen in prijs gestegen. De hoogste stijger met een plus van acht procent is de BMW 5-serie. Dit is de gemiddelde prijs waarvoor de vijf populairste occasionmodellen verkocht worden:
 
BMW 3-serie:  17.444 (+nul procent)
Volkswagen Golf:  15.662 (+vijf  procent)
Audi A4:  20.124 (+vier procent)
BMW 5-serie:  25.708 (+acht procent)
Mercedes-Benz C-Klasse:  23.665 (+vijf procent)

Zwart is het nieuwe... zwart
Het afgelopen jaar zijn de populairste kleuren van occasions onveranderd gebleven. Zwart, de kleur die al jarenlang de meest favoriete carrosseriekleur is, is zelfs nog iets verder in populariteit gestegen; van 28,7 naar 29,1 procent. Hierna volgen grijs (19,3 procent), wit (14,7 procent), zilver (11,8 procent) en blauw (11,6 procent). De Spanjaarden voegden twee jaar geleden rood toe aan de top vijf, maar vorig jaar werd deze kleur door zilver ingehaald. Toch staat deze kleur van de liefde dit jaar weer op de vijfde plek in Spanje. Ook in Nederland blijft er een trouwe achterban voor de kleur rood.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kleine occasions blijven populair
 Goedkoopste occasions van Nederland staan in Randstad
 Duurdere occasions steeds populairder
 Kleine auto uit A-segment meest geïmporteerd uit Duitsland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10