zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elektrisch rijden gebeurt vooral zakelijk

9 februari 2018 - Een bijdrage leveren aan het milieu is in Nederland de belangrijkste overweging om voor een elektrische auto te kiezen. Dat met elektrisch rijden geld kan worden bespaard komt in ons land op de tweede plaats, gevolgd door rijplezier.

In Duitsland lijken milieuoverwegingen minder zwaar te wegen. Rijplezier en uitstraling worden daar als belangrijkste argument genoemd bij de keuze voor een elektrische of hybride auto, dan pas volgt het milieu. Het zijn de voornaamste conclusies uit een onderzoek van NewMotion onder ruim 5.600 respondenten in Nederland en Duitsland. 


Duitsers laten het milieu weliswaar minder zwaar wegen dan Nederlanders bij hun autokeuze, maar toch vinden zij zichzelf milieubewuster. Zo doet een groter deel van de Duitse respondenten thuis aan energiebesparing én zijn er meer Duitsers dan Nederlanders die afval recyclen en regenwater opsparen.
 
Nederland zakelijk, Duitsland privé
Waar het gaat om de daadwerkelijke aanschaf van elektrische of hybride auto’s zijn er flinke verschillen te zien tussen Nederland en Duitsland. In ons land wordt vijftien procent van de (volledig) elektrische auto’s privé aangeschaft. Bij onze oosterburen is dat 68 procent. Waar het gaat om zakelijk rijden lijkt sprake van het omgekeerde. In Nederland rijdt 45 procent van de respondenten in een elektrische of hybride auto die is gekocht door de eigen onderneming; in achttien procent van de gevallen is een dergelijke auto door de werkgever gekocht en 23 procent least de auto. In Duitsland rijdt nog geen veertien procent een (volledig) elektrische auto van de eigen zaak en slechts tien procent least.
 
Fiscaal voordeel
In Nederland geeft 48 procent van de respondenten aan jaarlijks meer dan EUR 900 te besparen door elektrisch te rijden. Ook hier laat het onderzoek een opvallend verschil tussen beide landen zien. In Duitsland denkt ruim een kwart namelijk niets te besparen. Het optimisme van Nederlanders ten aanzien van besparingen lijkt met name veroorzaakt door fiscale voordelen die (volledig) elektrische rijders in ons land wél hebben, maar ‘groene chauffeurs’ in andere landen - vooralsnog - niet.
 
Over het onderzoek
NewMotion voerde tussen augustus 2017 en januari 2018 een wereldwijd onderzoek uit onder bijna 7.000 respondenten in 41 landen. De bevindingen in dit persbericht zijn gebaseerd op 2.800 respondenten in Nederland en 2.847 respondenten in Duitsland.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële sector is koploper elektrisch rijden
 E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer
 Consument vreest drempels elektrisch rijden
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10