30 maart 2004 -
De nieuwe Volvo YCC geeft de automaker een uniek public relations wapen in handen. Het is de eerste auto die ontworpen is door een team van vrouwen.
Tot nu toe domineerde mannen de ontwerpafdelingen van automakers gedomineerd. Dat meldt de Tapei Times.
Rol van vrouwen Er is in Zweden veel discussie over de rol van de vrouw in het bedrijfsleven. Ondanks dat het gros van de vrouwen werkt, zijn er maar enkelen die doorstoten tot de top van het bedrijfsleven. Bij Volvo wordt eenvijfde van de 27.000 arbeidsplaatsen vervuld door een vrouw. Bijna een kwart hiervan werkt bij de R&D-afdeling. De firma hoopt door de inzet van vrouwen bij de ontwikkeling van auto's meer vrouwelijke klanten aan te trekken.
Prototype De nu ontwikkelde YCC - Your Concept Car - is een prototype. Slechts een aantal aspecten van deze conceptcar zullen de consument bereiken.
Bij de ontwikkeling van auto's hoopt volvo door de inzet van vrouwen meer vrouwelijke klanten aan te trekken. Ik heb een tip en gelijkertijd een vraag voor de ''vrouw''.
Een ergernis voor de automobilist, voor zowel de man als de vrouw,is een kapotte koplamp.
Omdat het veelal te lastig is om zelf een kapotte koplamp te vervangen.
Wat vinden de vrouwelijke ontwerpers en de vrouw in het algemeen van mijn uitvinding? (waarvan een octrooi aanvraag is ingediend).
''De ingebouwde reserve lamp''.
Het is een draaibare fitting met twee lampen.
Wanneer er een lamp kapot gaat (ook een xenonlamp gaat een keer kapot) wordt de kapotte lamp uit het brandpuntgebied weggedraaid en wordt automatisch de reserve lamp in het brandpuntgebied geplaatst en geactiveerd.
Naam van het systeem: spare bulb built in system- SB-BI systeem.
De kapotte lamp kan nu vervangen worden op een geschikt moment, bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt.
Een tweede optie is dat er tevens door de bestuurder zelf een andere lamp(kleur/intensiteit),bij bijvoorbeeld slecht zicht,in het brandpuntgebied gedraaid kan worden. Naam van het systeem: multi functional two bulb system- MF2B systeem.
Nu kom ik terug op mijn vraag?
Hoeveel procent van de vrouwen (en mannen) zouden bij de aanschaf van een nieuwe auto voor één van deze twee optie's kiezen?
Hopelijk ligt dit cijfer erg hoog zodat de autoindustrie,voor wat betreft de veiligheid, hiervan echt werk moet maken.
Nogmaals, ik ben benieuwd wat de ''vrouw'' hiervan vindt (en man).