zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers

7 december 2017 - Niet alleen het werven, maar juist ook het behouden van personeel is een van de grootste hoofdbrekers van HR-verantwoordelijken in de mkb-sector. Een op de vijf professionals zegt ’s nachts wakker te liggen van de vraag hoe de juiste werknemers aan boord te houden.

Ook het waarborgen van de kwaliteit in een team is een zorgenpost. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed onder HR-verantwoordelijken van Nederlandse mkb-bedrijven uitgevoerd door onderzoeksbureau Team Vier.



Meer dan de helft van de werknemers vertrekt binnen vijf jaar
Als men de juiste kandidaat heeft gevonden, dient de volgende vraag zich aan: hoe zorg je dat hij of zij aan boord blijft? Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de medewerkers in het mkb (58 procent) het bedrijf binnen vijf jaar weer verlaat. En met het vertrek verliezen mkb-bedrijven vaak kostbare kennis en kunde. Slechts een op de zes mensen (zestien procent) is zeer loyaal en blijft minstens elf jaar bij het bedrijf in dienst.

Grootste uitdaging: interne carrière- en doorgroeimogelijkheden
Het bieden van goede doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling binnen een onderneming kan helpen bij het – voor langere tijd – behouden van personeel. 37 procent van de ondervraagden ziet dit echter als grootste uitdaging.
Vooral bij financiële instellingen en het verzekeringswezen, horeca en recreatie, en zakelijke dienstverlening heeft respectievelijk 52 procent, 45 procent en veertig procent moeite met het bieden van voldoende carrièremogelijkheden. In de IT- en telecommunicatiesector ziet men vooral een uitdaging in het in huis houden van kennis (45 procent). Ook het tevreden houden van medewerkers is volgens bijna drie op de tien HR-verantwoordelijken (dertig procent) een issue. In de sector gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening is dat zelfs 38 procent.

Juiste kandidaten vinden
Dat het voor mkb-bedrijven lastig is om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden, bleek al eerder uit cijfers van Indeed. Zo heeft meer dan 40 procent van de bedrijven moeite met het aantrekken van de juiste kandidaten die passen bij de bedrijfscultuur. Ook het schrijven van een aansprekende vacaturetekst en het zorgen voor voldoende binnenkomende sollicitaties blijkt een hindernis te zijn.
Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: "Het bieden van een goed salaris alleen is tegenwoordig niet meer voldoende om werknemers te werven en te behouden. Employer branding en job branding gaan steeds meer hand in hand: de bedrijfscultuur en locatie van het bedrijf is voor werknemers minstens zo belangrijk. Voor mkb-bedrijven is extra aandacht voor het behouden van werknemers daarom cruciaal. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen door het aanbieden van educatieve programma’s, gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en het uitstippelen van carrièremogelijkheden. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfscultuur erop ingericht is om mensen te ondersteunen en te motiveren, juist ook vanuit het management. Doordat mkb’ers kleiner zijn, is het makkelijker om werknemers persoonlijk te leren kennen en voordelen zo aan te passen, dat deze aansluiten op de behoeften van werknemers. Daarnaast is het belangrijk werknemers te belonen in de vorm van een promotie of salarisverhoging, of werknemers de gelegenheid te geven om flexibel te werken. Als het totaalplaatje klopt, zorgt dat ervoor dat werknemers minder snel verder gaan kijken naar een andere uitdaging."
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toenemend aanbod ‘arbeidsmarkttoeslag’ verraadt schaarste op de arbeidsmarkt
 Werknemers stellen meer eisen door groeiend vertrouwen
 Talent behouden door automatisering
 Flexschil bevordert kwaliteit, innovatie en baanbehoud
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-12-2017
 | 
11:35 uur
Veel verloop wordt veroorzaakt omdat P&O te druk is met haar vaste rituelen en het achter hypes aanrennen in plaats van instrumenten te ontwikkelen en te implementeren waarmee de competenties en mogelijkheden van de medewerker in kaart worden gebracht en op basis daarvan de takenpakketten aan te passen.
Het is zelfs zo dat het P&O beleid vaak de oorzaak is van het verloop, gewoon omdat P&O mensen wegpest.
Door P&O te veranderen in Personeelmanagement zal het verloop aanmerkelijk lager worden.
Hoe? Wij helpen graag.
Wenneke Ong  |   | 
10-12-2017
 | 
14:30 uur
De P&O-er binnen het MKB moet van alle markten thuis zijn, terwijl hij/zij vaak geen volledige ondersteunende afdeling heeft zoals in grote organisaties. Daarom zijn wij al jaren vaste partner van enkele MKB bedrijven als het gaat om boeien&binden van medewerkers. Wij richten op ons talentmanagement ipv competentiemanagement. Onze overtuiging: als het (latente) talent van medewerkers zichtbaar is gemaakt, is het duidelijk wat medewerker en organisatie aan elkaar kunnen bijdragen en dat leidt tot succes, energie en werkplezier. Wilt u ook inzicht in aanwezige de talenten? Ik informeer u graag, Mvg Wenneke Ong

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10