29 november 2017 -
Hoewel beoordelings- en functioneringsgesprekken inmiddels niet meer weg te denken zijn bij de meeste organisaties, en er zelfs aan 2.0 versies wordt gewerkt, blijkt meer dan een kwart (28 procent) van de Nederlandse kantoormedewerkers nog geen beoordeling te ontvangen over hun functioneren.
Vindt dit gesprek wel plaats, dan kan een derde zich niet vinden in de beoordeling. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Niet eens met beoordeling
Dat de Nederlandse werknemer het niet helemaal eens is met de beoordeling, betekent niet altijd dat dit ook uitgesproken wordt. 36 procent van deze medewerkers zegt er niets van en gaat een discussie uit de weg. Dat geldt vooral voor hoger opgeleide medewerkers, die relatief veel vaker dan lager opgeleiden voor zich houden dat ze het niet eens zijn met de beoordeling. Ook leeftijd speelt een rol: jongere werknemers houden vaker hun mond en zijn zenuwachtiger. Voor 23 procent van de medewerkers is het functioneringsgesprek nog te veel eenrichtingsverkeer, een percentage dat nog hoger ligt bij oudere werknemers.
Dialoog
TrainTool-CEO Marijn de Geus concludeert dat beoordelingsgesprekken over de hele breedte meer een dialoog moeten worden: "Jongere medewerkers hebben soms een zetje nodig om uit te spreken waar ze het niet mee eens zijn, terwijl oudere medewerkers zelf om meer tweerichtingsverkeer vragen. Dat ruim een kwart van de medewerkers geen beoordeling over het functioneren ontvangt, is nog opvallender. Organisaties zouden leidinggevenden meer moeten aansporen en ondersteunen in hun beoordelingsgesprekken, zodat zowel de kwantiteit als de kwaliteit ervan omhoog gaat."
Beoordelingen, functioneringsgesprekken, de hele gesprekscyclus zijn rituelen die geen zin hebben, maar waar P&O aan verslaafd is.
Het was leuk in de tijd dat de afstand tussen leidinggevers en medewerkers groot was, maar nu hebben ze nauwelijks toegevoegde waarde.
Dat laat onverlet dat mensen feedback nodig hebben over hun functioneren en presteren. Maar niet op door P&O vastgestelde tijden met vaste formulieren, maar wanneer het nodig is op een menselijke manier.
Meer over de rituelen waar P&O mee moet stoppen om eindelijk echt HRM te worden én alternatieven zijn te vinden in een paper die gratis van onze website te downloaden is.