Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
21 november 2017 -
Over het effect van digitalisering op maatschappelijke structuren en ondernemings-processen wordt momenteel veel gediscussieerd. Dit controversiële onderwerp stond ook centraal tijdens de vijfde Mercateo Executive Summit, die vorige week plaatsvond in Berlijn.
Vertegenwoordigers uit de wetenschap, consultancy en politiek, alsmede welbekende bedrijven waren het met elkaar eens - de digitale toekomst plaatst mensen op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie door inkoop.
De mens wordt niet 'weggedigitaliseerd’
Automatisering, blockchain, big data - innovaties en optimalisatietools veranderen bedrijven en hun bedrijfscultuur. Digitale processen zorgen voor een grotere efficiëntie in de hele waardeketen. Wordt de mens hierdoor in de toekomst 'weggedigitaliseerd'? "Machines kunnen niet alles, zelfs zij moeten bediend worden", verklaarde Klaus Pause, expert in Change Management en directeur bedrijfsoplossingen bij de Adidas groep, op de Mercateo Executive Summit. "Hoe meer machines het niet-waardetoevoegende werk overnemen en de kans op mogelijke risico's verkleinen, des te effectiever kunnen mensen zich concentreren op communicatie en relaties. Digitalisering hoeft ons niet bang te maken, maar zal het ons juist motiveren om mee te ontwikkelen", is Pause overtuigd. Deze ervaring heeft hij opgedaan in functies bij verschillende ondernemingen, die hij in het verleden heeft vervuld. Naar zijn mening moeten werknemers in ondernemingen altijd worden overtuigd van digitaliseringsprocessen. Als dit mislukt, zijn dergelijke projecten zelden succesvol.
Op dit moment komen we in sommige sectoren (zoals zorg) mensen te kort. Aan de andere kant vallen banen weg in sectoren waar technologie een rol over kan nemen. Ik vraag me af of dit er toe leidt dat mensen weer meer ''menselijker'' werk gaan doen op plekken waar dit nodig is en hoe dit dan wordt gefinancierd.