20 november 2017 -
Net als vele andere bedrijven is ook Dimension Data de weg naar digitale transformatie ingeslagen. Jason Goodall, Group Chief Executive Officer bij Dimension Data deelt zijn gedachten over manieren om dit proces te versnellen.
1. Laat een plan B achterwege
Het digitale tijdperk heeft de machtsverhoudingen in de markt veranderd. Veel traditioneel dominante spelers zien het marktaandeel dat ze de afgelopen decennia hebben opgebouwd, afgesnoept worden door flexibeler, technologie-gedreven start-ups en concurrenten die zich reeds tot digitale ondernemingen hebben getransformeerd.
Goodall: "In mijn ogen is digitale transformatie geen vrijblijvende exercitie, zeker niet als je als gevestigde onderneming over vijf jaar nog altijd relevant en concurrerend wilt zijn. Mijn advies voor leiders is dan ook om dit proces te benaderen met de houding: ‘We moeten transformeren ─ er is geen plan B! Het enige dat we moeten doen, is de details uitwerken.’"
2. Vind de poolster van uw onderneming
Een van de grootste fouten die een organisatie kan maken is om digitale transformatie als IT-project te zien. Dit beperkt zich namelijk niet tot een specifiek bedrijfsonderdeel; digitale transformatie is van invloed op alles en iedereen binnen de organisatie.
"Een van de eerste stappen is om uw motiverende visie helder te krijgen, iets wat ik de poolster noem. Hetgeen u als onderneming uiteindelijk wilt zijn," aldus Goodall.
Deze visie moet door de CEO en het voltallige managementteam worden omarmd en met de hele organisatie worden gedeeld. Het is belangrijk mensen enthousiast te maken over dit gemeenschappelijke streven. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt dat u aan iets heel speciaals werkt: een betere onderneming die meer toegevoegde waarde biedt, klanten effectiever bedient en een fascinerende werkplek vertegenwoordigt.
3. Stel prioriteiten
Goodall: "Afgaan op uw poolster zal u ook helpen prioriteiten toe te kennen. Er zijn tal van bedrijfsaspecten die u zou kunnen transformeren en digitaliseren. Het helder krijgen van uw visie helpt u bepalen op welke bedrijfsonderdelen u de digitale schijnwerper het eerst moet zetten. Digitale transformatie is een langdurig proces, maar u moet ergens beginnen."
Bij het stellen van prioriteiten is het belangrijk om te focussen op initiatieven die op korte tot middellange termijn resultaat opleveren, in plaats van over vele jaren. "Daarmee creëert u draagvlak bij de Raad van Bestuur en aandeelhouders," stelt Goodall.
4. Presteer terwijl u transformeert
Het transformeren van een mainstream onderneming is geen sinecure. Het heeft veel weg van het vervangen van een straalmotor op elf kilometer hoogte! De snelle marktontwikkelingen en intensieve concurrentie eisen echter van u dat u tijdens de transformatie blijft presteren. Het neerleggen van de dagelijkse werkzaamheden om u volledig op digitale transformatie te richten is geen optie. Goodall: "In mijn ervaring is dit de beste manier om de juiste balans te vinden:
• stel een gedetailleerd en goed doordacht plan op;
• zorg ervoor dat alle benodigde vaardigheden in uw organisatie aanwezig zijn;
• zorg voor een haarscherpe focus op de uitvoering."
5. Zorg voor persoonlijke transformatie
"In mijn ogen is de eerste vereiste voor een succesvolle digitale transformatie dat iedereen binnen de organisatie, inclusief het management, een persoonlijke transformatie doormaakt", stelt Goodall. "Wat bedoel ik daar precies mee? Ten eerste is er een transformatie nodig van de manier waarop u denkt over de wereld, uw klanten, uw onderneming en hoe succes eruitziet. Dat is niet makkelijk. Iedereen heeft zijn eigen comfortzone. Het grootste gevaar is echter om erop te vertrouwen dat wat u in het verleden heeft gedaan, ook in de toekomst voor succes zal zorgen.
Ten tweede moet u rekening houden met de mogelijkheid dat u niet over alle benodigde vaardigheden beschikt. De digitale wereld wordt aangestuurd door allerlei factoren die voor u misschien geen vertrouwd gebied zijn, en u kunt te maken krijgen met technologie waarbij u zich niet op uw gemak voelt. Dat kan betekenen dat u uw vaardigheden moet wijzigen of uitbreiden."
6. Vergeet niet dat alles om mensen draait
Goodall: "Uw onderneming zal zich alleen maar kunnen transformeren als uw mensen dat doen."
"U moet uw mensen bij het proces betrekken. Volg een proces voor change management, bied uw personeel training aan en zorg voor interne communicatie. U kunt het probleem niet simpelweg oplossen met een technologische oplossing. Het is zaak om de onderliggende processen, structuren en gedragspatronen te transformeren."
Verandering kan uiteraard voor ongemak zorgen. Daarom moeten medewerkers er voortdurend aan herinneren waarom het bedrijf dit doet: bied hen inzicht in de marktsituatie, de zakelijke context en het klantenperspectief.
Verder is het belangrijk dat iedereen binnen de onderneming het gevoel heeft dat hij of zij een positieve bijdrage kan leveren en het verschil kan maken.
"Het betekent helaas ook dat u afscheid zal moeten nemen van tegenstanders – mensen die zich uitgesproken of juist stilzwijgend tegen verandering verzetten," zegt Goodall. "Want als u dit niet doet, kunnen zij de transformatie behoorlijk in de weg staan."En ten slotte moet u de kracht van transparantie niet onderschatten: houd gedurende het hele proces alle communicatielijnen open, vier successen, erken problemen en vraag uw mensen om hulp als u die nodig heeft.