Weinig organisaties nemen signalen User Experience altijd al serieus
9 november 2017 -
Slechts vijftien procent van de organisaties geeft aan signalen op het gebied van User Experience altijd serieus te nemen. Zij streven naar 100 procent tevreden gebruikers.
39 procent geeft aan pas actie te ondernemen wanneer er meerdere signalen zijn. Voor 29 procent is een verbinding met de business van belang om aan de slag te gaan met signalen op dit gebied. Wel geeft 77 procent aan de User Experience als belangrijk focuspunt te hebben opgenomen in de totale IT-strategie en zestien procent zegt dit in de toekomst te gaan doen. Dit blijkt uit onderzoek van de VNSG, Vereniging Nederlandstalige SAP gebruikers, onder ruim 100 SAP-gebruikers.
Weinig feedback
Opvallend is dat er weinig feedback vanuit de business wordt gevraagd op het gebied van de User Experience. Slechts twintig procent vraagt maandelijks of vaker om feedback, tegenover 47 procent jaarlijks en zeventien procent zelfs nooit. Desalniettemin wordt het belang van een goede User Experience wel ingezien (94 procent). Feedback vanuit de business kan handvatten bieden voor het verbeteren van de User Experience. Deze verbetering wordt door ruim de helft gezien als een quick win voor de IT-afdeling.
Ultieme gebruikerservaring
Rob van der Marck, Directeur van de VNSG: "Een ultieme gebruikerservaring is cruciaal bij zakelijke interacties. Gebruikers verwachten een intuïtieve, anticiperende gebruikerservaring, die op welke device dan ook plaatsvindt. Het is dan ook een belangrijk onderwerp onder onze leden. De VNSG heeft een focusgroep gericht op User Experience, waarin frisse en nieuwe inzichten worden verkregen. Leden brengen hun eigen deskundigheid in, aangevuld door regelmatige deelname van consultants en gastsprekers aan de bijeenkomsten. Hierdoor verhogen we het kennisniveau van onze leden, waardoor we beter feedback kunnen geven over de User Experience richting SAP."