zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel

8 november 2017 - Werkgevers onderschatten op grote schaal de gevolgen voor de organisatie als werknemers kampen met financiële problemen. Dat stelt Aon in het rapport ‘werknemers met financiële problemen’.

 Eén werknemer met schulden die voltijds werkt en een modaal salaris verdient, kost een werkgever al snel 13.000 euro per jaar, blijkt uit recente cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Toch noemt ruim vier op de tien werkgevers (43 procent) personeel met schulden niet als groot risico voor de organisatie.


Aon schreef het rapport met adviezen aan werkgevers met medewerking van het Nibud, naar aanleiding van het onlangs gepubliceerde Nibud-rapport ‘personeel met schulden’.

Angst voor privacy-schennis
Aon raadt aan dat werkgevers de ondersteuning van werknemers met financiële problemen opnemen in hun HR-beleid. Leidinggevenden en HR-managers zijn gebaat bij training om personeel met financiële problemen te signaleren en adequaat te ondersteunen. Niet alleen uit sociaal oogpunt, maar ook vanuit financieel perspectief is het wenselijk dat werkgevers meer doen om geldproblemen bij personeel te signaleren. Zaken als het verwerken van loonbeslag, (ziekte)verzuim en productiviteitsverlies raken ook de werkgever. Ook diefstal, fraude, omkoping en chantage zijn een groter risico onder personeel met geldproblemen.
"De onderschatting van de risico’s komt deels doordat werkgevers er vaak überhaupt geen weet van hebben," vertelt Maurice van den Brink, consultant bij Aon. "Werknemers met financiële problemen trekken zelden op eigen initiatief aan de bel." Werkgevers zelf durven ook niet altijd het gesprek aan te gaan. Vier op de tien werkgevers denken dat zij daarmee de privacy van hun werknemer schenden.

Discreet ondersteuning bieden
Daarnaast raadt Aon werkgevers aan meer voorzieningen aan alle werknemers aan te bieden om de eigen geldzaken in balans te brengen en houden. "Het is aan de werknemer zelf om van die voorzieningen gebruik te maken," zegt Van den Brink. Met dergelijke middelen kan een werknemer makkelijker in een vroegtijdig stadium zelf aan de slag om problemen te voorkomen en zo nodig aan te pakken. "Mensen brengen niet snel zelf hun problemen ter tafel. Bijvoorbeeld uit schaamte of uit angst voor ontslag." Door alle werknemers concrete hulpmiddelen aan te bieden rondom geldzaken, hoeft een werkgever zich niet zelf in te laten met persoonlijke financiën van werknemers. En het zorgt ervoor dat werknemers met financiële problemen niet hun privésituatie hoeven te delen met een werkgever.

Bereidheid wel aanwezig
Werkgevers zijn vaak bereid om financiële problemen aan te pakken: driekwart vindt aandacht voor de financiële gezondheid van werknemers een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Acht op de tien werkgevers willen werknemers met financiële problemen ook daadwerkelijk ondersteunen.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Baas heeft steeds meer last van geldproblemen werknemer
 Werknemers met schulden bezorgen werkgevers steeds meer kopzorgen
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Tandverzorging  |   | 
10-11-2017
 | 
12:00 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiële problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..
John  |   | 
10-11-2017
 | 
15:02 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiële problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..
fredrich  |   | 
16-11-2017
 | 
06:50 uur
Ik denk dat het logisch is dat mensen met financiële problemen of schulden onbewust daar toch veel mee bezig zijn en daardoor minder ruimte hebben in hun hoofd om andere taken goed uit te voeren..
aplikasi kasir online omegasoft  |   | 
23-02-2018
 | 
04:42 uur
Heel erg bedankt dit bericht is echt nuttig

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10