27 oktober 2017 -
Een baantje bij een supermarkt, in het bijzonder bij de Albert Heijn, is de meest populaire bijbaan onder Nederlandse jongeren.
Dit blijkt uit het Bijbanen Onderzoek 2017 van CV ster, die 63.371 cv’s analyseerde rondom de populairste bijbanen onder jongeren in 2017.
Supermarkt meest gewilde werkgever
Net als vorig jaar is de supermarkt de populairste werkplaats onder jongeren die aan hun eerste baantje beginnen. Albert Heijn trekt de meeste jongeren aan, gevolgd door supermarktketen Jumbo. De top vijf van populairste supermarkten bestaat verder uit Dirk, Lidl en Plus.
Andere werkplekken die (naast supermarkten) populair zijn onder de werkzoekende jeugd zijn onder meer retailzaken, horecagelegenheden, postbezorging en schoonmaakbedrijven. Met name in de laatstgenoemde sector is een opvallende stijging te zien in het aantal werkende jongeren.
Jongeren minder vaak werkzoekend, beginnen op jongere leeftijd
Een van de opvallendste ontdekkingen uit het onderzoek is dat jongeren dit jaar minder vaak werkzoekend zijn, in vergelijking met het jaar daarvoor.
Ook beginnen jongeren dit jaar gemiddeld een half jaar eerder met werken. De eerste bijbaan wordt in 2017 gevonden op de gemiddelde leeftijd van 15,2. In 2016 was de gemiddelde leeftijd nog 15,8.
Het gemiddeld aantal bijbanen dat jongeren hebben voor hun achttiende verjaardag is licht gedaald, van 1,89 baantjes in 2016 naar 1,76 in 2017. Opvallend genoeg blijven jongeren dit jaar langer bij hun eerste werkgever werken dan in de jaren daarvoor.
Interessante ontwikkeling. Ook mooi dat er onlangs een akkoord is bereikt over een toch best verbeterde cao voor vakkenvullers en kassamedewerkers (iets meer loon en budget voor opleidingen en ontwikkeling).