zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kritische feedback bezorgt werkend Nederland de zenuwen

27 oktober 2017 - Kritische feedback blijft een gevoelig onderwerp op de werkvloer. Opvallend is dat het geven van feedback vaker zenuwen opwekt dan het krijgen van kritiek.

Zo krijgt 46 procent van de werknemers knikkende knieën van het geven van feedback, tegenover 34 procent die er zenuwachtig van wordt om kritische feedback in ontvangst te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.


 
Diverse reacties
Het onderzoek laat zien dat medewerkers divers reageren op kritische feedback, wat logischerwijs het ongemakkelijke gevoel rondom dit thema versterkt. 39 procent van de medewerkers geeft aan door te vragen om van kritiek te leren en er zijn voordeel mee te doen. Zeven procent van de werknemers bedankt voor de feedback. 52 procent van de medewerkers vindt van zichzelf dat hij goed met kritiek om kan gaan, maar kritische feedback kan ook een minder positieve reactie ontlokken. In veel gevallen worden medewerkers er onzeker van (23 procent), of schieten ze in de verdediging (negentien procent).
 
Feedbackcultuur
Opvallende uitkomsten in dit onderzoek zijn de verschillende feedbackculturen per sector. Zo hebben medewerkers die kritiek ontvangen in industrie, landbouw, bouw en energie een bovengemiddeld secundaire reactie. Ruim een kwart van de medewerkers geeft aan niet direct te reageren om de feedback eerst even te verwerken. Waar in openbaar bestuur en overheid medewerkers de feedback het vaakst incasseren zonder door te vragen (tien procent), stribbelen medewerkers in zorg en onderwijs het meest tegen. Hier geeft een kwart aan regelmatig, bedoeld of onbedoeld, in de verdediging te gaan. 
Ook leeftijd laat verrassende verschillen zien. Hoe jonger de medewerker, hoe gemakkelijker het geven van kritische feedback hem afgaat. Een derde van de werknemers van achttien tot 24 jaar oud geeft aan geen zenuwen te ervaren als ze collega’s van kritiek voorzien, tegenover slechts zestien procent van de werknemers ouder dan 55 jaar.
 
Vooruitgang
Marijn de Geus, CEO bij TrainTool zegt hierover: "Feedback geven is altijd met het oog op vooruitgang. Ondanks dat dit Nederland de zenuwen bezorgt, heeft het vaak wel de gewenste uitwerking. Namelijk, dat een medewerker nog beter zijn best doet en handvatten heeft om een beter resultaat te behalen. De manier waarop feedback wordt overgebracht is hierin bepalend. Niet iedereen is even sterk in het vertalen van gedachten naar een verhaal waar de ontvanger echt iets aan heeft. Een andere succesfactor voor het geven en ontvangen van feedback is een constructieve houding. Sta open voor elkaars inzicht en vraag bij onduidelijkheid verder. Spreek samen af wat de vervolgstappen zijn. Zo maakt u het concreet en ontstaat er onderling begrip. Door u van deze factoren bewust te zijn, is ieder feedbackmoment een leermoment."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Feedback zoeken verhoogt niet altijd creatieve prestatie
 Directe feedback is nuttig; formele beoordelingsgesprekken zijn onmisbaar
 Medewerker krijgt het liefst voortdurend feedback
 Geeft u Feed Forward of Feedback?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10