Kwart millenials kiest reisbestemming puur voor social media 'likes'
23 oktober 2017 -
Met de zomer achter de rug onthult Expedia, samen met Ruigrok NetPanel, haar onderzoek naar hoe jongeren omgaan met vakantiefoto's op social media.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het oproepen van jaloezie een belangrijke factor is bij het delen van vakantiefoto's op social media. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden aan dat zij bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging nemen of ze er interessante foto's voor social media kunnen maken, en gaat een op de zeven zelfs zo ver dat ze op vakantie nepfoto's plaatsen.
Alles voor de likes
Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat zij naar social media keren voor reisinspiratie. De reisavonturen van vrienden spelen dus een grote rol in het beslissen van een bestemming, maar ook bloggers en influencers die hun vakantiefoto's op social media delen dragen hieraan bij. Niet toevallig lijkt social media soms vol te staan met vakantiefoto's: bijna 25 procent van de ondervraagden geeft toe dat ze zich bij de keuze van een vakantiebestemming al afvragen of ze er mooie foto's kunnen delen op social media. Waarom dit zo belangrijk is? Een op de drie ondervraagden deelt vakantiefoto's puur om jaloezie bij hun volgers na te jagen. En dat lukt ze behoorlijk goed: meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan weleens jaloers te zijn bij het zien van vakantiefoto's. Dit kan ook een reden zijn waarom sommige jonge vakantiegangers (veertien procent) hun foto's manipuleren voor de meeste likes. Zo fotoshoppen zij zichzelf bijvoorbeeld voor een monument of verwijderen ze toeristen in de achtergrond.
Ingrediënten voor de perfecte vakantiefoto
Ook onderzocht Expedia welke vakantiekiekjes [https://inspiratie.expedia.nl/internationale-selectie/8x-populairste-instagram-locaties-ter-wereld/] het meeste aanspreken. Natuur (64 procent), unieke locaties (58 procent), cultuur (41 procent) en verre vakantiebestemmingen (38 procent) doen het goed op social media. Voor mannen is ook humor een bonus (31 procent), terwijl dit voor vrouwen minder belangrijk is (24 procent). Zij beweren eerder op zoek te zijn naar 'echtheid' in een vakantiefoto (38 procent). De minst belangrijke factor van een vakantiefoto was volgens de ondervraagden een 'professionele uitstraling'. Reisfotografen hoeven zich over concurrentie voorlopig dus geen zorgen te maken.
Vijf vakantiefoto's die u maar beter niet kunt plaatsen
Niet alle vakantiefoto's staan garant voor likes. Zo zocht Expedia ook uit welke vakantiefoto's onder jongeren de meeste ergernis veroorzaken. Wat blijkt: die fotosessie van het bord pasta, poke-bowl, sushi of English Breakfast kunt u maar beter achterwege laten, want het roept behoorlijk veel irritatie op. De vijf meest irritante vakantiefoto's zijn als volgt:
1. Foto's van eten
2. 'Hotdog' benen
3. Yoga-houdingen
4. Springfoto's
5. Foto's van alcoholische consumpties
Social Media-bubbel?
Het rapport geeft aan dat jongeren ook op vakantie in een 'social media-bubbel' leven en hun leven onveranderd blijven delen. Rene Nieuwmans, Head of Commercial Central Europe bij Brand Expedia, adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: "Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto's, maar ook om het maken van mooie herinneringen." Al kan social media een goede inspiratiebron zijn, u moet kritisch omgaan met de content: "De mooiste vakantiekiekjes op uw tijdlijn zijn vaak van allerlei filters voorzien en soms is er zelfs flink aan gesleuteld in Photoshop. Meer dan de helft van de ondervraagden in ons rapport vertelde ons hoe vervelend ze het vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien zoals de foto's op social media."