Falende ICT zorgt voor kritieke situaties in de zorg
23 oktober 2017 -
Bijna de helft (43 procent) van alle zorgverleners heeft ervaring met kritieke situaties die ontstaan door falende ICT-voorzieningen. Bij drie op de tien blijft het zelfs niet bij één keer.
Deze kritieke situaties kunnen flink uiteenlopen: van het toedienen van verkeerde medicatie tot te laat ingrijpen bij noodgevallen. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity, specialist in het automatiseren van zorgwerkplekken. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen de gehandicapten-, jeugd-, thuis-, ouderen- en geestelijke gezondheidszorg in Nederland.
ICT-oorzaken kritieke situaties
In de meeste gevallen is het niet beschikbaar zijn van ICT-systemen aan te wijzen als oorzaak (37 procent). Maar met enige regelmaat is ook de juiste cliëntinformatie niet direct voorhanden (negentien procent), die onder andere essentieel is voor het kiezen van de juiste behandeling en het toedienen van de juiste medicijnen. Daarnaast vinden zorgverleners dat de communicatie tussen collega’s en ketenpartners veel te traag verloopt (negentien procent).
Onnodige stress
Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity: "Het falen van ICT levert veel onnodige stress op voor zorgverleners. Het huidige systeem is erop gericht dat cliënten vaker en langer thuis kunnen blijven wonen. Om thuis goede zorg aan te kunnen bieden, dienen de ICT-faciliteiten van zorgverleners daar klaar voor te zijn. Dit vraagt om ICT-systemen die intuïtief zijn voor de gebruiker en dus flexibel en mobiel te gebruiken zijn. Hierbij is het belangrijk dat gegevens direct, gemakkelijk en aan de bron inzichtelijk zijn, geregisterd en uitgewisseld kunnen worden. Deze systemen bestaan, maar moeten hun weg nog beter gaan vinden binnen de zorg om zo de zorgverlener meer rust en ondersteuning te bieden."