Openbaar vervoer of taxi? De tarieven voor Europese steden op een rij
19 oktober 2017 -
Hoewel we vanuit Nederland vrij voordelig naar veel Europese bestemmingen vliegen, kan de rit van het vliegveld naar het stadscentrum soms flink tegenvallen – zowel qua tijd als qua geld.
Om ervoor te zorgen dat Nederlanders optimaal kunnen genieten van hun stedentrip, zocht KAYAK.nl uit in welke favoriete Europese steden u het snelst én goedkoopst naar het centrum reist.
Centrum van Kopenhagen, Faro, Lissabon en Mallorca snelst te bereiken
Voor wie geen seconde wil verspillen, is Kopenhagen de beste optie. Met de metro staan reizigers in slechts dertien minuten midden in het centrum, en met de taxi binnen twintig minuten. Ook in Faro, Lissabon en Mallorca zijn reizigers weinig tijd kwijt. Hier kost het tussen de twaalf en vijftien minuten met de taxi en tussen de vijftien en achttien minuten met het openbaar vervoer.
Meer tijd kost het om af te reizen naar de centra van drukke steden als Rome, Parijs en Milaan. Hier duurt het zowel met de taxi of het openbaar vervoer minimaal 40 minuten. Ook moeten reizigers rekening houden met een lange reistijd bij een trip naar Boedapest (45 minuten met de trein en 30 minuten met de taxi), Praag (40 minuten met de bus en 30 minuten met de taxi) en Reykjavik (50 minuten met de bus).
Bespaar tot wel 126 euro door de bus te pakken
Reizigers die hun budget liever uitgeven aan musea en winkelen, kunnen flink besparen door met het openbaar vervoer te reizen. Dit geldt vooral voor ritjes vanaf de luchthaven van Reykjavik, Parijs (Charles de Gaulle) en Milaan (Malpensa). In de twee laatstgenoemde steden besparen reizigers tussen de 49,70 en 82 euro door de taxi te laten staan. Reykjavik spant de kroon; hier kunnen reizigers maar liefst 85 procent (€ 126,-) besparen door de bus richting het centrum te pakken. Qua reistijd verschilt een rit met de bus overigens nauwelijks in vergelijking met de taxirit.
In Lissabon, Boedapest, Rome, Porto en Valencia is het openbaar vervoer het goedkoopst. Hier betaalt u maximaal twee euro voor een enkeltje centrum. Kijkend naar de reistijd is een rit naar het centrum van Reykjavik of Rome gelijk, maar betaalt u voor het openbaar vervoer in Reykjavik maar liefst veertien keer zoveel ten opzichte van Rome.
Ook Barcelona, Ibiza, Malaga, Palma de Mallorca, Berlijn, Praag en Faro zijn betaalbaar met bedragen tussen de 2,15 en 3,00 euro voor de metro, bus of tram. Toch hoeft een taxi niet altijd duur te zijn. In Lissabon staan reizigers voor slechts tien euro in hartje centrum en in Faro, Malaga en Ibiza voor een bedrag tussen de vijftien en twintig euro.
Oost west, thuis best?
Hoe is het eigenlijk gesteld met de reistijden en prijzen van taxi’s en het openbaar vervoer in Nederland? Uit het onderzoek blijkt dat toeristen vanaf de vliegvelden in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven in minder dan een half uur in het centrum kunnen staan, zowel met het openbaar vervoer als de taxi. Dit is sneller dan het Europese gemiddelde dat op 33,5 minuten ligt. Qua prijzen ligt het openbaar vervoer aan de hoge kant, met name voor een reis richting het centrum van Amsterdam. Hier betalen reizigers gemiddeld 4,20 euro voor, wat betekent dat het in maar liefst veertien Europese steden goedkoper is om het centrum te bereiken. Toch is een ritje met het openbaar vervoer nog altijd goedkoper dan de taxi, waarmee u in alle drie de steden vrijwel even lang onderweg bent.
Julia Stadler-Damisch, KAYAK Regional Director van Nederland, Zwitserland en Duitsland vertelt: "Voordat reizigers vliegtickets boeken is het slim om eerst na te gaan hoe ver het vliegveld van het stadscentrum verwijderd ligt. Vooral budgetmaatschappijen vliegen vaak op luchthavens die ver van het stadscentrum liggen, wat voor een onaangename start van de reis kan zorgen."
Het beeld zal er helemaal anders uitzien als je ook kijkt naar de belastingen die naar het openbaar vervoermiddel gaat. In België (Vlaanderen) betaalt de passagier 15% van de totale kostprijs van zijn rit. En de overige 85%? Die worden door de staatskas betaald, dus met uw belastingen. Een taxi ontvangt 0 % overheidssteun. Dat betekent dat de passagier zelf de totale kost van de taxirit betaalt en niet de belastingbetalers.
En verder nog dit: deel je de taxi met 2 of 3 medepassagiers dan vermindert de prijs per persoon tot een derde of een vierde van de gewone ritprijs. Voor een reis van deur tot deur! En de nieuwe apps op de markt bieden dikwijls die optie: ''delen van de rit''