Werknemer krijgt liever compliment van manager dan salarisverhoging
19 oktober 2017 -
Het is de goedkoopste manier om medewerkers een goed gevoel te geven: complimentjes uitdelen. Toch doen leidinggevenden het maar mondjesmaat.
Met allerlei negatieve gevoelens zoals teleurstelling, onzekerheid en onverschilligheid bij werknemers als gevolg. Dat blijkt uit het Nationaal Waarderingsonderzoek van Nuon, onder ruim 1.000 Nederlanders.
In het laatste kwartaal van het jaar worden bij veel organisaties de beoordelingsgesprekken ingepland. Werkgevers en werknemers bereiden zich voor. Op de een of andere manier staan we op de werkvloer veel langer stil bij ‘de verbeter- en ontwikkelpunten’ dan bij de zaken die ‘gewoon goed’ gaan. Met als gevolg: bijna twee op de drie werknemers ervaart te weinig waardering van de leidinggevenden of collega’s.
Negatieve top vijf
Veel werkgevers concentreren zich in het najaar op de salarisverhogingen en bonussen, terwijl de meeste werknemers juist een schouderklopje willen. In het onderzoek geeft 46 procent aan liever een uitgesproken waardering te krijgen dan ‘boter bij de vis’ op een financiële manier (21 procent). Blijven de oprechte complimenten uit, dan durven we dit niet aan de orde te stellen. Het overgrote deel van de medewerkers laat het zo, wacht af en spreekt ook zelf geen waardering meer uit. Wanneer waardering niet wordt uitgesproken door de werkgever, dan ontaardt dit in 1. teleurstelling (50 procent), 2. onzekerheid (35 procent), 3. onverschilligheid (23 procent), 4. frustratie (21 procent) en zelfs 5. verdriet (zeventien procent).
Waardering uitspreken voelt goed
Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat een op de drie werknemers graag meer waardering zouden willen uiten naar collega’s. Opvallend is dat maar liefst 90 procent aangeeft zelf een goed gevoel te krijgen van het uitspreken van waardering. Toch is dit niet de voornaamste reden; het merendeel geeft aan waardering uit te spreken omwille van de gevoelens van de ander. Anderen geven aan geen bijbedoelingen te hebben of een goede sfeer te willen creëren. Een minderheid van zo’n 27 procent van de werknemers geeft weleens ongemeende complimentjes om in een goed daglicht te komen.
Waardering onderschat
"Nuon heeft dit onderzoek uitgevoerd omdat we het heel belangrijk vinden om goede relaties te onderhouden met onze klanten," zegt Guido Stein van Nuon. "Voor goede relaties is waardering essentieel; dat wordt vaak onderschat. Het zou dan ook goed zijn als er meer aandacht komt voor dit onderwerp. Gewaardeerd worden, dat wil iedereen."
Harder werken
Werknemers die onvoldoende gewaardeerd worden, geven in het onderzoek in meerderheid aan dat zij harder zouden werken en beter hun best zouden doen als zij vaker complimenten zouden krijgen. Stein: "Ook hieruit blijkt het belang van waardering. Als mensen lekker in hun vel zitten op hun werk, komt dat niet alleen de resultaten ten goede, maar ook de sfeer. Laten we meer complimenten uitdelen. Echt onze waardering laten blijken."