Consumenten besteden vanaf 2030 jaarlijks 2,2 biljoen euro aan mobiliteit
17 oktober 2017 -
Over acht jaar is drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de VS en China elektrisch of hybride. Die auto’s worden tussen 2025 en 2030 goedkoper dan benzine en diesel auto’s.
Daarnaast gaan consumenten vanaf 2030 jaarlijks 2.2 biljoen euro spenderen aan mobiliteit en auto-gerelateerde digitale diensten. Deze sector is vijf keer zo groot als de huidige smartphonemarkt. Dat zijn de trends die Strategy& voorspelt in het Digital Auto Report 2017.
Zelfrijdende auto
De populariteit van elektrische auto’s zet gestaag door. De eerste zelfrijdende auto’s doen vanaf 2023 hun intrede. "Het is nu wachten op verbeterde infrastructuur en technische innovatie. Daarna gaat het snel: in 2030 zullen er al zo’n 80 miljoen zelfrijdende auto’s zijn in Europa, de VS en China. In Europa gaat het om 42 procent van alle wagens," aldus Edgar Simons van Strategy&. "Elektrisch rijden wordt ook goedkoper dan rijden met een fossiele brandstofauto. Dat heeft te maken met de kosten qua afschrijving, brandstof, onderhoud, belasting en verzekering."
Kwart minder auto’s
In 2030 wordt 36 procent van de nieuwe auto’s gedeeld. Het marktvolume van gedeelde mobiliteit stijgt tussen nu en 2030 jaarlijks met 24 procent in Europa, de VS en China, naar 1.3 miljard euro. Door auto’s te delen, zullen huishoudens tien procent minder aan mobiliteit uitgeven.
"Door de deelauto neemt het aantal auto’s op de weg met een kwart af. Wel worden zij intensiever gebruikt. Het aantal gereden kilometers in Europa, de VS en China neemt met 23 procent toe tussen 2017-2030," meent Simons.
Druk op marges
De verschuiving naar mobiliteit als dienst beïnvloedt niet alleen het bovengenoemde consumentengedrag, maar ook de keten van toegevoegde waarde. Nu is nog 85 procent van de toevoegde waarde afkomstig van autoproductie én- verkoop. In 2030 is dat minder dan de helft. Wagenparkbeheer en digitale diensten nemen dan een groot deel over. Verder neemt mobiliteit als dienst tegen die tijd twintig procent van de potentiële winst in de mobiliteitsmarkt voor rekening. Dat verhoogt de druk op marges in het conventionele autoproductiesegment.