zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Machine learning is de hype voorbij

12 oktober 2017 - Uit een wereldwijd onderzoek van ServiceNow onder 500 CIO’s blijkt dat machine learning een wezenlijke bijdrage levert aan de alledaagse werkprocessen binnen bedrijven.

Om het volledige potentieel van machine learning te benutten, moeten leidinggevenden in de technologiesector gekwalificeerde talenten zoeken die met machines samen kunnen werken. Daarnaast moeten zij hun organisaties en processen herinrichten.


Voor The Global CIO Point of View ondervroeg ServiceNow CIO’s uit elf landen en 25 sectoren, waaronder 45 CIO’s uit Nederland, om de concurrentievoordelen van het toepassen van machine learning te achterhalen. Daarnaast werd onderzocht hoe CIO’s resultaten kunnen behalen met behulp van machine learning. IDC verwacht dat de investeringen in machine learning tot 2020 bijna zullen verdubbelen. Een recente analyse toont aan dat de machine learning-specialist één van de snelst groeiende functies binnen de IT is.
 
Personen werken samen met slimme machines voor betere nauwkeurigheid, snelheid en bedrijfsgroei
Het onderzoek toont een groeiend vertrouwen onder Nederlandse CIO’s dat machine learning zal leiden tot snellere en nauwkeurigere beslissingen. Machine learning software beschikt over de mogelijkheid om de eigen prestaties te analyseren en te verbeteren zonder tussenkomst van een medewerker. Hierdoor kan machine learning steeds complexere beslissingen nemen:
 
 
  • Slechts 23 procent van de Nederlandse respondenten zegt dat ze inmiddels verder zijn dan het automatiseren van routinetaken zoals beveiligingsnotificaties, en zich richten op het automatiseren van complexe beslissingen, zoals het reageren op beveiligingsnotificaties.
  • 73 procent van de Nederlandse CIO’s geeft aan dat beslissingen substantieel nauwkeuriger worden. Ongeveer de helft (48 procent) geeft aan te verwachten dat de beslissingen op basis van machine learning nauwkeuriger zullen zijn dan beslissingen genomen door mensen.
  • 38 procent van de Nederlandse CIO’s zegt dat het nemen van beslissingen behoorlijk veel tijd van medewerkers en executives in beslag neemt, waarmee de potentiële waarde van automatisering wordt onderstreept. Wereldwijd is 57 procent van de ondervraagden deze mening toegedaan. 47 procent van de Nederlandse CIO’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen bij zal dragen aan de omzetgroei van de organisatie.
 
Drie soorten beslissingen
"Automatisering kan drie verschillende soorten beslissingen tot doel hebben, namelijk beslissingen die te maken hebben met routing, rangschikken of prognoses," zegt Michael Maas, Area Vice President, Noord-Europa, ServiceNow. "De automatisering van dagelijks werk zoals het toewijzen van IT-tickets en het routeren van salesleads leveren al resultaten op. Machine learning is geen hype meer, maar is realiteit geworden."
 
Alleen het aannemen van machine learning-specialisten is niet genoeg om CIO’s te helpen bij een succesvolle digitale transformatie
Meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse CIO’s geeft aan dat ze de leiding hebben over de digitalisering van hun bedrijf en meer dan een derde (36 procent) is van mening dat machine learning hierin een belangrijke rol speelt. Hoewel slechts 22 procent van de Nederlandse CIO’s aangeeft dat hun bedrijf gebruikmaakt van machine learning, is 69 procent van plan om de technologie op termijn te implementeren.
Om de kansen van machine learning volledig te benutten, moet er echter wel goed worden gekeken naar een aantal belangrijke onderdelen van talent, organisatie en processen:
 
  • Slechts 27 procent van de Nederlandse CIO’s heeft medewerkers aangenomen die over de vaardigheden beschikken om met intelligente machines te werken.
  • Slechts achttien procent van de Nederlandse CIO’s heeft de functieomschrijvingen aangepast op het werken met intelligente machines, 56 procent geeft aan niet over de vaardigheden te beschikken om slimme machines te beheren en 51 procent zegt geen budget te hebben voor de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.
  • CIO’s geven aan dat datakwaliteit (51 procent) en verouderde processen (44 procent) de belangrijkste obstakels zijn voor de adoptie van machine learning.
  • Slechts 31 procent van de Nederlandse CIO’s heeft methodes ontwikkeld om fouten van machines te monitoren.
 
Digitalisering bedrijfsvoering
"Machine learning maakt het voor bedrijven mogelijk om hun bedrijfsvoering te digitaliseren op een manier die eerder niet mogelijk was," zegt Maas. "Om het volledige potentieel van machine learning te benutten, moeten CIO’s hun rol veranderen naar een transformatieleider die invloed heeft op de manier waarop organisaties bedrijfsprocessen inrichten, data organiseren, en talenten werven en trainen."
 
De progressieve CIO levert vandaag al resultaten
Een kleine groep van de ondervraagde CIO’s (minder dan 10 procent) loopt voor op hun collega’s als het gaat om het gebruik van machine learning. Zij zorgen voor een model waarmee andere CIO’s leren hoe ze machine learning beter kunnen inzetten:
 
  • Bijna 90 procent van de progressieve CIO’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen de omzetgroei van het bedrijf stimuleert, tegenover 67 procent van de overige CIO’s.
  • Ongeveer 80 procent heeft methoden ontwikkeld om de fouten van machines te monitoren, tegenover 41 procent van de overige CIO’s.
  • Meer dan driekwart heeft functieomschrijvingen herschreven om de focus te leggen op het werken met machines, tegenover 35 procent van de overige CIO’s.
  • Meer dan 70 procent heeft een roadmap ontwikkeld voor toekomstige veranderingen in bedrijfsprocessen, tegenover slechts 33 procent van de overige CIO’s.
 
Groeimogelijkheden
"Progressieve CIO’s die machine learning combineren met nieuwe bedrijfsprocessen en vaardigheden, ondersteunen hun bedrijf beter in de groeimogelijkheden," zegt Maas. "Ze zien meer zekerheden in het gebruik van fundamentele technieken, wat hen in staat stelt om zich te concentreren op innovatie. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van complexe beslissingen die direct impact hebben op de winst van een bedrijf."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Smart Industry, revolutie of evolutie?
  Datakwaliteit basis van succes Machine Learning en Predictive Analytics
 Declaratiefraude te lijf met machine learning
 Wat is kunstmatige intelligentie en machine learning?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10