zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talenten willen werken voor hoog presterende organisaties

12 oktober 2017 - Organisaties voelen steeds meer de druk en noodzaak om te anticiperen op de krapper wordende arbeidsmarkt door zich aantrekkelijker te presenteren. Maar hoe wordt u een aantrekkelijke werkgever?

Op basis van recent onderzoek onder 624 Nederlandse bestuurders, managers en medewerkers ontdekten Dr. André. de Waal MBA van het HPO Center, Dr. Robert Goedegebuure van StatMind Management Research & Development en Harold de Wit MSc van Driessen HRM dat organisaties die bewegen richting een High Performance Organisatie significant aantrekkelijker zijn als werkgever voor zowel huidige als toekomstige werknemers. Daarnaast hebben deze organisaties ook aanzienlijk gelukkigere medewerkers.


 
Goede medewerkers aantrekken
Het onderzoek van De Waal, Goedegebuure en De Wit is actueel doordat het, in een aantrekkende economie, voor organisaties steeds moeilijker wordt goede medewerkers aan te trekken. Immers, de Nederlands economie verkeert op dit moment in een staat van hoogconjunctuur. Het verhogen van lonen lijkt niet de oplossing om medewerkers aan te trekken en te behouden. Onderzoek toont aan dat het verhogen van loon slechts een kortstondig effect heeft, en je dus andere zaken moet doen om attractiviteit te verhogen.
 
Belangrijkste resultaten van het onderzoek
 
De analyse van de resultaten laat zien:
 
 
  • Dat er een directe, positieve relatie bestaat tussen de kenmerken van High Performance Organisaties (HPO’s) en organisatieattractiviteit. Dit betekent dat wanneer een organisatie hoog-presterend is deze ook als attractief wordt ervaren door medewerkers.
  • Er is ook een positieve relatie tussen de HPO-kenmerken en de werkgelukfactoren, hetgeen aangeeft dat wanneer een organisatie hoog-presterend is de mensen die daar werken zich over het algemeen  gelukkiger zullen voelen.
  • Tot slot is er een positieve relatie tussen de werkgelukfactor werkbetrokkenheid en organisatieattractiviteit, maar een negatieve relatie tussen werkgelukfactor organisatiebetrokkenheid en organisatieattractiviteit. Dit betekent dat naarmate medewerkers zich gelukkiger voelen over het werk dat ze uitvoeren, ze de organisatie waar ze dat werk uitvoeren ook attractiever vinden. Tegelijkertijd is het zo dat naarmate medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie ze deze als minder attractief beschouwen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat medewerkers die zich aanvankelijk zeer betrokken voelen bij de organisatie - waarschijnlijk omdat deze organisatie het voor hen mogelijk maakt om het werk te doen wat ze graag willen - op den duur gefrustreerd kunnen raken omdat de organisatie naar hun mening niet goed genoeg gemanaged wordt.
  • Hoe gelukkig zijn Nederlandse werknemers?
    Wanneer de score voor ‘organisatieattractiviteit’ voor de respondenten wordt uitgerekend, dan blijkt dat met een 7,7 Nederlandse werknemers hun organisatie best attractief vinden. Wanneer we echter kijken naar de scores voor ‘werkbetrokkenheid’ en ‘organisatiebetrokkenheid’ dan blijkt deze 7,8 respectievelijk 6,5 te zijn. Dit betekent dat Nederlandse werknemers over het algemeen gelukkig zijn met het werk dat ze doen, maar niet echt met de organisatie waarin ze dat werk doen.
    Er blijkt geen verschil te zijn in werkgeluk tussen mannen en vrouwen, uit welke sector de organisatie afkomstig is (profit of non-profit of overheid) of hoe groot de organisatie is, hoe lang de respondent heeft gewerkt bij een organisatie of hoe oud zij/hij is. Het enige verschil is te vinden bij functieniveau: de directie en senior managers zijn beduidend tevredener met hun werk en de organisatie en schatten het niveau van de eigen organisatie ook hoger in. Het zou zo maar kunnen zijn dat deze mensen zich in een ‘ivoren toren’ bevinden waardoor ze onvoldoende weten van en aangesloten zijn op wat er op de werkvloer speelt.
     

     
     Doorsturen   4 reacties  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Drie win-winsituaties waarmee HR talenten beter kan ontplooien
     Millennials vallen voor organisaties met eerlijk verhaal
     Zes tips om toptalent te vinden en te binden
     Vier tips - Hoe bouwt u een werkgeversmerk?
     
     
    reacties
     
    Online marketing  |   | 
    20-10-2017
     | 
    13:56 uur
    Ontzettend interessant en nuttig onderzoek. Niet alleen wil je nieuwe talenten aantrekken, maar ook de huidige talenten binnen je bedrijf houden. Verrassend ook de bevinding van de negatieve relatie tussen werkgelukfactor, organisatiebetrokkenheid en organisatie attractiviteit. Misschien dat te veel vrijheid medewerkers ook stress geeft of dat medewerkers het dan moeilijk vinden om in te schatten of ze ´goed´ bezig zijn?
    John  |   | 
    21-10-2017
     | 
    15:07 uur
    organisatiebetrokkenheid en organisatie attractiviteit. Misschien dat te veel vrijheid medewerkers ook stress geeft of dat medewerkers het dan moeilijk vinden om in te schatten of ze ´goed´ bezig zijn?
    John  |   | 
    28-10-2017
     | 
    08:57 uur
    Ontzettend interessant en nuttig onderzoek. Niet alleen wil je nieuwe talenten aantrekken, maar ook de huidige talenten binnen je bedrijf houden. Verrassend ook de bevinding van de negatieve relatie tussen werkgelukfactor.
    Online Marketing Bureau  |   | 
    20-07-2020
     | 
    13:15 uur
    Erg interessant om de cijfers met betrekking tot de organisatieattractiviteit terug te zien in dit artikel!

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10