zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe ziet de bank van de toekomst er uit?

22 september 2017 - Uit onderzoek van Synechron en Efma blijkt dat bestuurders van de grote banken wereldwijd geloven in de toekomst van de bankkantoren, wanneer zij investeren in digitale transformatie.

Ondanks de wereldwijde trend die afgelopen jaren zichtbaar is, het sluiten van kantoren – waarin Nederland internationaal gezien voorop loopt, volgens onderzoek van het Financieele Dagblad begin 2015 was toen reeds 52 procent van de kantoren gesloten - zien de bestuurders wel degelijk toegevoegde waarde van de bankkantoren voor hun klanten.


 
Digitale rol banken
Het ‘World Branch Report 2017’, Digital Branch Transformation – The Evolution of Branch Banking heeft onderzoek gedaan onder bankiers wereldwijd naar de rol van de bankkantoren in het huidige digitale en mobile-first tijdperk en informatie verzameld over hoe de bankkantoren eruit zullen zien en gebruikt gaan worden in de toekomst.

- Het onderzoek laat zien dat 88 procent gelooft dat fysieke kantoren toegevoegde waarde leveren voor de klanten en een rol zullen spelen in het bankieren van de toekomst
- Bijna een kwart (24 procent) heeft de intentie om het netwerk van bankkantoren te vergroten en te investeren in vernieuwingen van het huidige model, terwijl 39  procent zegt dat ze het kantoren netwerk gaan terug brengen en tegelijk gaan investeren in vernieuwingen in de kantoren die blijven 
- 63 procent van de respondenten is van plan om het huidige kantoren model digitaal te transformeren 
Banken zijn bezig met technologische ontwikkelingen om de klantervaring bij de kantoren te verbeteren en kijken naar nieuwe rollen voor hun medewerkers in tegenstelling tot alleen maar te kijken naar het snijden in kosten en banen.
 
Belangrijkste focus
De belangrijkste focus bij de veranderingen van de bankkantoren is het verbeteren van de klantenservice en klanttevredenheid. 42 procent ziet dit als top prioriteit, op de voet gevolgd door de veranderende rol van de medewerkers (40 procent). Waarbij opvalt dat deze twee bijna net zo belangrijk worden gevonden als het introduceren van digitale interactieve ervaringen (38 procent) en zelf-service automatische processen (36 procent).
 
Bank van de toekomst
De bank van de toekomst zal altijd fysieke kantoren houden volgens de respondenten, 97 procent van de bankiers geeft aan dat alleen door mensen een emotionele band en een echte relatie tussen de bank en hun klant kan worden opgebouwd. En toch is 62 procent van de respondenten van plan om te snijden in het aantal medewerkers op de kantoren. Terwijl het traditionele model van de bankkantoren was opgezet rondom financiele transacties, zal het bankkantoor van de toekomst zich met name richten op financieel advies, digitale ervaringen en zal de bankier een specialist zijn die zowel verkoopt als service verleent.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ECB twijfelt: stoppen of doorgaan met opkopen?
 Eenvoudige techniek helpt veilig online bankieren
 Pas op bij direct advies van bank of verzekeraar
 Vertrouwenscrisis in financiële sector ten einde
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10