zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dagjes uit brengen bevolkingsgroepen het best samen

14 september 2017 - Voor Noord-Hollanders is Artis de belangrijkste vrijetijdsorganisatie, Ajax komt voor hen op de elfde plek. In Brabant is de Efteling belangrijker dan carnaval.

Dit blijkt uit  het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 7.850 respondenten. Met het onderzoek is het draagvlak van alle Nederlandse vrijetijdsorganisaties gemeten. De Elfstedentocht wordt het meest gewaardeerd van het totale aanbod aan cultuur, dagattracties, evenementen en sport.


 
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
 
  • Noord-Holland heeft het rijkste cultuuraanbod, Flevoland heeft cultureel het minst te bieden
  • Brabant is dé sportprovincie, met PSV als grote trots; Utrecht heeft het karigste sportaanbod
  • Drentse bevolking is het meest tevreden met het evenementenaanbod, vooral met de TT Assen
  • Voor Limburgers is carnaval het hoogtepunt in de vrije tijd
 
Elfstedentocht is populairste vrijetijdsmerk; Noordelingen vooral trots op vrijetijdsaanbod
De helft van de meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen bevindt zich opvallend genoeg in de Noordelijke provincies, met de Elfstedentocht aan kop. "De trots van de Friezen op hun Elfstedentocht is ongeëvenaard, ondanks dat de tocht der tochten twintig jaar geleden voor het laatst werd verreden," aldus Hendrik Beerda. "Ook de Friese schaatstempel Thialf staat in de top-tien van meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen. Onder de inwoners van Drenthe is het draagvlak voor het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de nieuwe dierentuin Wildlands enorm. Groningers zijn dol op hun Martinitoren."
 
Top-tien sterkste vrijetijdsmerken (gemeten onder de bevolking van de vestigingsprovincie)
 
  • Elfstedentocht
  • Efteling
  • Martinitoren
  • Herinneringscentrum Kamp Westerbork
  • Artis
  • Oostvaardersplassen
  • Safaripark Beekse Bergen
  • Thialf
  • Diergaarde Blijdorp
  • Wildlands Adventure Zoo Emmen
  •  
    Populairste vrijetijdsorganisaties per provincie
    Per provincie zijn de 50 populairste vrijetijdsorganisaties in detail onderzocht. Gerangschikt op merkkracht (bestaande uit bekendheid, waardering en binding) hebben de volgende organisaties het meeste draagvlak in hun vestigingsprovincie:
     
    Top-drie sterkste vrijetijdsmerken per provincie
     
    • Drenthe: 1. Herinneringscentrum Kamp Westerbork, 2. Wildlands, 3. TT Assen
    • Flevoland: 1. Oostvaardersplassen, 2. Bataviawerf, 3. Luchtvaart-Themapark Aviodrome
    • Friesland: 1. Elfstedentocht, 2. Thialf, 3. AquaZoo Friesland
    • Gelderland: 1. Vierdaagse Nijmegen, 2. Koninklijke Burgers' Zoo, 3. Apenheul
    • Groningen: 1. Martinitoren, 2. MartiniPlaza, 3. Zeehondencentrum Pieterburen
    • Limburg: 1. Carnaval, 2. Pinkpop, 3. Rowwen Hèze
    • Noord-Brabant: 1. Efteling, 2. Safaripark Beekse Bergen, 3. Carnaval
    • Noord-Holland: 1. Artis, 2. Rijksmuseum Amsterdam, 3. Anne Frank Huis
    • Overijssel: 1. Avonturenpark Hellendoorn, 2. Slagharen, 3. FC Twente
    • Utrecht: 1. DierenPark Amersfoort, 2. Het Spoorwegmuseum, 3. Domtoren
    • Zeeland: 1. Bløf, 2. Racoon, 3. Deltapark Neeltje Jans
    • Zuid-Holland: 1. Diergaarde Blijdorp, 2. Madurodam, 3. De Kuip
     
    Dagattracties brengen bevolkingsgroepen het best bij elkaar
    In het totale vrijetijdsaanbod blijken dagattracties de bevolkingssegmenten het best met elkaar te verbinden. "Onafhankelijk van afkomst en opleiding houden mensen van attractieparken en dierentuinen," verklaart merkadviseur Beerda. "Vrijwel iedereen met (klein)kinderen bezoekt dan ook regelmatig dagattracties. De achterban van professionele cultuur- en sportorganisaties is veel minder divers. Bij cultuur is het publiek vooral hoogopgeleid en bij sport meestal gefragmenteerd naar club en bij voetbal bijvoorbeeld vooral van het mannelijke geslacht."
     
    Brabant is dé sportprovincie, met PSV als grote trots; Utrecht heeft karigste sportaanbod
    In de Brabantse top-50 van sterkste vrijetijdsmerken is meer dan 40 procent een sportclub of sportaccommodatie. In geen enkele andere provincie is dat percentage zo hoog. PSV, het Philips Stadion en het Eindhovense zwemcentrum Tongelreep zijn de populairste sportorganisaties. De provincie Utrecht heeft het minste aantal aansprekende sportorganisaties. Alleen FC Utrecht met Stadion Galgenwaard geniet een breed draagvlak onder de Utrechtse bevolking.
     
    Top-drie sterkste sportmerken per provincie
     
    • Drenthe: 1. TT Assen, TT Circuit Assen, 3. Drentse Fiets4Daagse
    • Flevoland: 1. FlevOnice, 2. Almere City FC, 3. Sportpark Fanny Blankers Koen
    • Friesland: 1. Elfstedentocht, 2. Thialf, 3. Abe Lenstra Stadion
    • Gelderland: 1. Vierdaagse Nijmegen, 2. GelreDome, 3. Vitesse
    • Groningen: 1. MartiniPlaza, 2. FC Groningen, 2. De 4 mijl van Groningen
    • Limburg: 1. Amstel Gold Race, 2. SnowWorld, 3. Roda JC Kerkrade
    • Noord-Brabant: 1. PSV, 2. Philips Stadion, 3. Tongelreep
    • Noord-Holland: 1. Amsterdam ArenA, 2. Dam tot Damloop, 3. Ajax
    • Overijssel: 1. FC Twente, 2. PEC Zwolle, 3. De Grolsch Veste
    • Utrecht: 1. FC Utrecht, 2. Stadion Galgenwaard, 3. De Vechtsebanen
    • Zeeland: 1. Kustmarathon Zeeland, 2. NK Tegenwindfietsen, 3. Skidôme
    • Zuid-Holland: 1. De Kuip, 2. Feyenoord, 3. Rotterdam Ahoy
     
    Noord-Holland heeft het rijkste cultuuraanbod, Flevoland heeft cultureel het minst te bieden
    In de provincie Noord-Holland is het draagvlak voor het cultuuraanbod het sterkst van alle provincies. Noord-Hollanders zijn vooral trots op het Rijksmuseum, het Anne Frank Huis en Carré. Terwijl bij de eerdere meting van 2013 en 2015 Overijssel steevast onderaan bungelde op de ranglijst van provincies met het sterkste cultuuraanbod, is dit nu Flevoland. "Flevoland moet zich zorgen maken over zijn zwakke cultuurimago," aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "Uit ander onderzoek komt Flevoland telkens als minst aantrekkelijke provincie uit de bus. De jongste provincie heeft vooral het imago van een slaapprovincie, die je verlaat om te werken en recreëren. De Oostvaarderplassen is weliswaar een ijzersterk vrijetijdsmerk, maar de provincie heeft ook culturele iconen nodig om een aantrekkelijker imago te krijgen."
     
    Merkkracht van het cultuuraanbod per provincie in 2017 (+ positie in 2015 en 2013)
     
  • (1,1) Noord-Holland
  • (3,3) Groningen
  • (2,2) Friesland
  • (7,8) Zeeland
  • (6,5) Utrecht
  • (5,4) Drenthe
  • (4,6) Zuid-Holland
  • (8,7) Limburg
  • (9,9) Gelderland
  • (12,12) Overijssel
  • (11,11) Noord-Brabant
  • (10,10) Flevoland
  •  
    Onderzoek onder 7.850 respondenten
    Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 7.850 respondenten ondervraagd. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse cultuurinstellingen, dagattracties, evenementen en sportorganisaties onderzocht. Ook is de waardering voor het vrijetijdsaanbod per provincie gemeten.
     

     
     Doorsturen   2 reacties  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Bedrijfsuitje: goede investering
     Musea steeds populairder alternatief voor duur pretpark
     Efteling blijft sterkste merk in attractieland
     Ouders en kinderen in de clinch over dagje uit
     
     
    reacties
     
    Kimberly  |   | 
    14-09-2017
     | 
    14:04 uur
    Een heel goed stuk, leuk geschreven ook! Ik ben het helemaal eens, zodra meerdere mensen uit verschillende lagen van de bevolking samen komen zie je dat het prima gaat. Maar we willen liever wel in de buurt wonen van 'onze' mensen. Zo werkt het nu eenmaal denk ik.
    Chris  |   | 
    14-02-2018
     | 
    14:55 uur
    Ik kan de mening van Kimberly beamen. Hier kun je veel uithalen mits je er mee om weet te gaan.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10