zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders niet veilig op internet

12 september 2017 - Uit onderzoek van BIT blijkt dat maar liefst 68 procent van de Nederlanders geen idee heeft wat er gebeurt met de informatie die zij online achterlaten.

Tegelijkertijd zegt meer dan de helft (59 procent) niet te weten wat hij of zij moet doen om de online privacy te beschermen. Toch worden er onbewust wel maatregelen getroffen. 64 procent van de respondenten beschermt de online privacy bijvoorbeeld door middel van sterke wachtwoorden, 53 procent door verschillende wachtwoorden te gebruiken en 51 procent door systemen regelmatig te updaten. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat slechts 42 procent gebruikmaakt van unieke wachtwoorden. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Internet eigenwijs 2017’. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders met een kantoorbaan.



Privacygevoelige informatie delen
Het onderzoek toont tevens aan dat Nederlanders niet bewust omgaan met het delen van privacygevoelige informatie op internet. Vooral de standaardgegevens als voor- en achternaam (75 procent), postcode en woonplaats (63 procent en 64 procent) worden vaak gedeeld. Wanneer het echter om bankzaken en identiteitsbewijzen gaat, is de Nederlander voorzichtiger. Zo deelt slechts twintig procent bankrekeningnummers, zeven procent paspoortnummers en twaalf procent creditcardgegevens.
Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: "Nederlanders nemen vooral onbewust maatregelen op het gebied van online privacybescherming. Als we vragen hoe zij de privacy moeten waarborgen, hebben zij geen idee. Wanneer er echter een lijstje wordt voorgelegd met maatregelen, blijkt dat zij toch het een en ander ondernemen. Het gaat dan in de meeste gevallen om opgelegde maatregelen. Het is logisch te verklaren dat de meerderheid al gebruikmaakt van sterke wachtwoorden, omdat deze vaak bij het aanmaken van online accounts al afgedwongen worden. Tevens krijgen we voor het updaten van systemen een pop-up onder onze neus geschoven. Als we kijken naar maatregelen waar de Nederlander zelf actief achteraan moet gaan, zien we dat de percentages flink lager zijn. Hieruit kunnen we concluderen dat men nagenoeg niet de moeite neemt en noodzaak ziet om maatregelen te treffen. Kortom, privacybescherming is niet top of mind en dat is een verontrustend gegeven."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 60 procent bedrijven denkt security goed op orde te hebben
 'Gewoon' wachtwoord beter dan complex
 Burgers geven zakelijke markt goede voorbeeldinzake cybersecurity
 Internetproviders laten consument onnodig risico lopen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10