15 maart 2004 -
Shockerende reclame is een regelmatig beproefde methode om op te vallen in het advertentiegeweld. Sinds de opvallende campagnes van Benetton zijn er heel wat campagnes geweest die heftige reacties opriepen.
Voor reclame met niet-commerciele doeleinden blijkt deze reclame-aanpak uitstekend te werken. Daarover bericht Journal of Advertising Research.
Don't be a f...ing idiot Bij een Amerikaans onderzoek naar de reacties op een anti-aids campagne die het gebruik van condooms moet promoten, kregen respondenten drie advertenties voorgelegd. De eerste gaf informatie over aids, de tweede wees op het gevaar van voortijdig overlijden en de derde hanteerde de shock-benadering. Boven een foto van een stel dat elkaar omarmt staat de tekst 'don't be a f...ing idiot'. De laatste advertentie viel niet alleen meer op, maar bracht ook de boodschap beter over. De vrees dat het shockeffect ertoe leidt dat het publiek de inhoud niet oppikt, ging in dit geval niet op.
Commerciële advertenties In hoeverre dit effect ook opgaat voor commerciële advertenties, is een kwestie van speculeren. De auteurs stellen echter wel dat er alle reden lijkt voor adverteerders om niet té voorzichtig te zijn. Blijkbaar zijn er heel wat consumenten die er wel van houden om af en toe geshockeerd te worden.
Bron:Marketing Online