zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland investeert te weinig in basis digitale samenleving

7 september 2017 - De bodems van onze datascience-pizza’s zijn vrijwel uitsluitend in handen van Amerikaanse bedrijven, waarschuwt Wil van der Aalst in het augustusnummer van AG Connect.

Nederland creëert zo een digitale samenleving die te veel afhankelijk is van anderen.


De Nederlandse hoogleraar Van der Aalst sleepte recent de meest waardevolle Duitse wetenschapsprijs binnen - de Alexander von Humboldt-beurs. De wereldwijd gerespecteerde Datascience-expert benadrukt dat Datascience (in de volksmond vaak Big Data) geweldig veel nieuwe kansen biedt. Hij vergelijkt het maken van een IT-toepassing gebaseerd op Big Data, met het bakken van een pizza: het gaat niet alleen om de toppings, ook de bodem is belangrijk. In dit geval bestaat de bodem onder meer uit databases, machine-learning/data-miningtechnieken en gedistribueerde infrastructuren. "We gaan er te gemakkelijk vanuit dat we een bodem van elders, vaak Amerika, kunnen gebruiken. Op deze manier creëren we een ‘bodemloze’ digitale samenleving waar we afhankelijk zijn van anderen," stelt Wil van der Aalst in AG Connect.

Eigen alternatieven
"In China is men zich bewust van het gevaar dat de vijf meest waardevolle bedrijven van Amerikaanse bodem zijn, sterk data-georiënteerd en eigenaar van een of meer platformen. Daarom probeert men Chinese alternatieven te creëren. Voorbeelden zijn Alibaba en Tencent," stelt Van der Aalst.
De Nederlandse overheid lijkt dit gevaar niet te zien. Van der Aalst pleit daarom in AG Connect voor meer aandacht bij de overheid voor IT-onderzoek. Maar ook het bedrijfsleven laat kansen liggen, vindt hij. "Door te investeren in groene datascience kunnen we twee vliegen in een klap slaan. Enerzijds creëert het een kans om zelf weer datasciencebodems te ontwikkelen. Anderzijds is het verantwoord gebruik van data cruciaal voor onze samenleving."

Merkwaardig dat IT altijd in ondergeschikte rol wordt geplaatst
Van der Aalst vindt dat de financiering van IT-onderzoek in Nederland ver achterblijft bij andere landen. Hij noemt het "merkwaardig dat IT geen topsector is en altijd in een ondergeschikte rol wordt geplaatst."
Hij voert aan dat het ontstaan van veel nu snelgroeiende databedrijven direct gekoppeld kan worden aan wetenschappelijk onderzoek. Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin ontwikkelden bijvoorbeeld hun eerste ideeën tijdens nooit afgemaakte promotietrajecten aan Stanford. Op datasciencegebied zien we dan ook een dominantie van de Amerikaanse universiteiten. Iedereen in de top tien van meest geciteerde onderzoekers op IT-gebied is verbonden aan Amerikaanse universiteiten (zie www.guide2research.com). In de top 250 staat slechts één Nederlander (namelijk Van der Aalst zelf, op plaats dertien).

Lees hier het hele artikel
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Risico’s digitale samenleving steeds groter
 Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap
 IT-complexiteit en performanceproblemen belemmeren digitale transformatie
 Hoe overleeft uw merk de digitale transformatie?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10