zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties missen inzicht in klantprofiel

1 september 2017 - Ruim de helft (53 procent) van de Nederlandse organisaties heeft geen buyer persona’s gedefinieerd. Daarnaast geeft veertien procent aan überhaupt geen idee te hebben wat een buyer persona is.

33 procent heeft de stap al wel gezet en de klantprofielen in kaart gebracht. Dit blijkt uit onderzoek van Marcommit onder 367 verantwoordelijken voor marketing, sales of PR. Voor de organisaties waar buyer persona’s in kaart zijn gebracht, geldt dat een kwart van de marketingafdelingen de persona’s niet met de rest van de organisatie deelt.



Commerciële tool
28 procent van de organisaties die buyer persona’s opgesteld heeft, deelt deze met het hele bedrijf. 46 procent kiest ervoor om ze alleen met de commerciële afdelingen te delen. Grote organisaties (vanaf 250 medewerkers) lopen voorop bij het in kaart brengen van hun klanten; 40 procent heeft buyer persona’s gedefinieerd. Tegelijkertijd komen de profielen in 32 procent van de gevallen ook hier niet verder dan de marketingafdeling. Daarnaast is het niet zo dat hoe groter de marketingafdeling is, hoe beter men het voor elkaar heeft. Van de afdelingen met tien tot 25 fte heeft 65 procent de buyer persona’s in kaart, voor afdelingen met meer dan 25 fte is dat slechts 37 procent. 

Leidraad
Eline Visser, managing director van Marcommit: "Buyer persona’s zijn de leidraad voor alles wat een organisatie doet, van productontwikkeling en marketing tot accountmanagement en support. Ook voor de invulling van de inbound marketingstrategie is een waarheidsgetrouwe buyer persona de basis. Marketingafdelingen zouden zich meer moeten realiseren dat de hele organisatie profijt heeft van het opstellen van de buyer persona’s. Het helpt de marketingafdeling meer resultaat uit haar inspanningen te halen, omdat klanten op het juiste moment van de juiste informatie worden voorzien. Dit biedt vervolgens ook kansen voor de salesafdeling, omdat zij de beschikking krijgen over beter gekwalificeerde leads. Uit ons onderzoek bleek eerder al dat een betere samenwerking tussen sales en marketing bovenaan de wensenlijst staat. Het definiëren van de buyer persona’s is hierin een belangrijke stap."

Het whitepaper ‘Meetbaar marketingsucces met engagement hacking’ biedt meer inzicht in de rol van inbound marketing bij het versterken en uitbreiden van relaties.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omschakeling naar klantgerichte salescultuur financiële instellingen vordert langzaam
 Vier tips om chatbots succesvol in te zetten
  Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties
 Consument voelt zich niet begrepen door bedrijfsleven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10