zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meeste verzekeraars beleggen in Shell en weigeren actie op klimaat

17 augustus 2017 - Zes van de zeven verzekeraars stemden tegen de klimaatresolutie op de laatste aandeelhoudersvergadering van Shell, onthielden zich van stemming of gaven geen informatie over hun stemgedrag.

Vivat stemde voor de klimaatresolutie. De resolutie spoorde Shell aan om de afspraken in het VN Klimaatverdrag van Parijs te vertalen in reductiedoelstellingen voor broeikasgassen. Zeven van de acht grootste verzekeraars in Nederland beleggen in totaal voor 870 miljoen US$ in Shell. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer naar het stemgedrag van de verzekeraars tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering van Shell.



Mond vol over klimaat
Peter Ras, woordvoerder Eerlijke Verzekeringswijzer: "Shell én de verzekeraars hebben de mond vol over het klimaat en zeggen het Klimaatverdrag te willen steunen. Maar zodra het concreet wordt haken ze af. Shell is één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld en levert een grote bijdrage aan klimaatverandering. Verzekeraars die beleggen in Shell zijn daarmee mede-eigenaar van Shell. Het is onbegrijpelijk dat slechts een minderheid van de verzekeraars steun geeft aan de resolutie aan Shell om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van het klimaatverdrag."
Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Shell op 23 mei 2017 werd een resolutie in stemming gebracht die Shell vroeg om haar reductiedoelstellingen voor broeikasgasemissies publiek te maken. Deze doelstelling moet in lijn zijn met een ‘well-below 2 Celsius-pathway’,  in overeenstemming met het Klimaatakkoord dat de VN in december 2016 sloot tijdens de top in Parijs. De meeste verzekeraars stemden tegen of onthielden zich van stemming.

Beleggen
Veel verzekeraars in Nederland beleggen in Shell. In totaal beleggen zeven van de acht onderzochte verzekeraars voor in totaal 870 miljoen US$ in Shell. De grootste beleggers zijn Aegon (342 miljoen US$) en Allianz (286 miljoen US$). Van alle onderzochte verzekeraars belegt alleen ASR niet in Shell.
Naar nu blijkt hebben verzekeraars Achmea (Achmea Own Risk), Allianz en APG tegen de klimaatresolutie op de aandeelhoudersvergadering van Shell gestemd. Aegon en Nationale Nederlanden (NN Group) hebben zich van stemming onthouden. Generali belegt wel in Shell maar geeft geen duidelijkheid of en hoe ze heeft  gestemd over de klimaatresolutie. Vivat heeft vóór de klimaatresolutie gestemd. Ook Achmea Investment Management, de vermogensbeheerder van Achmea en beheerder van het Wereldwijd Aandelenfonds, stemde voor. Van alle zeven onderzochte verzekeraars die in Shell beleggen blijkt verder dat geen enkele verzekeraar stembeleid heeft gepubliceerd ten aanzien van de olie- en gassector, met uitzondering van Vivat.

Duurzaamheid
De Eerlijke Verzekeringswijzer roept verzekeraars op om hun beleggingen te verschuiven van fossiele energiebedrijven naar duurzame energiebedrijven, om stembeleid voor de olie- en gassector te publiceren dat gericht is op het tegengaan van klimaatverandering en mensenrechtenschendingen door de oliesector, en om initiatieven te nemen en te steunen die erop gericht zijn om oliebedrijven actief aan te sporen om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van het VN-klimaatverdrag.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Duurzaamheid mag beschermd worden'
 Banken duurzamer, beleid klimaat en belastingontwijking zwak
 Nederlander hecht extreem weinig waarde aan duurzaam beleggen
 Concurrentievoordelen voor bedrijven door 'het sluiten van de cirkel'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10